|
עמוד:73
ההיצע הגדול ביותר היה במרכזי התעשייה העירוניים , בעיקר אלה של צפון מזרח הארץ , והם אשר קלטו את מרבית המהגרים האירופיים - אשר בין 1880 1914-ל הגיע מספרם 6-ל מיליון ( פוטס , . ( 1990 : 132 בערים אלה נפגשו המהגרים עם בני עיר אמריקאים ותיקים , כמו גם עם אמריקאים מאזורי הכפר , שנטשו את המשקים המשפחתיים בחיפוש אחר משרות מכניסות ומושכות יותר בערים הצומחות . הבנים והבנות של כל אלה נפגשו בבית-הספר השכונתי העירוני , לפחות באותן שכונות שקלטו מהגרים . בית-הספר המדינתי האמריקאי , מה שקרוי , common school-n היה באותה תקופה מוסד בהתהוות . המודל הקלאסי שלו נוצר מעט לפני מלחמת האזרחים , בעיירות הטקסטיל של מדינת מסצ'וסטס . המפעלים בעיירות אלה התבססו תחילה על כוח עבודה נשי מן המשקים החקלאיים הסובבים , אך עד מהרה הם משכו אליהם גם מהגרים , ובעיקר אירים ( כץ , ; 1968 בולס וגינטיס , , 1976 פרק . ( 6 בתי-הספר החדשים , שהיו פרי יוזמתם של אנשי שלטון ואנשי עסקים מקרב השכבה הוותיקה השלטת , נועדו לשפר את איכות כוח העבודה , אך בעת ובעונה אחת גם "לחנך" את המהגרים החדשים ולהחיל עליהם נורמות של התנהגות ומשמעת תעשייתית ( טייאק , ; 1974 : 47 : 59 כץ , ; 1968 בולס וגינטיס , 1976 : פרק . ( 6 בשנים שלאחר מלחמת האזרחים השתרשו בתי-הספר האלה והפכו למוסד של קבע בערים הגדולות . המודל של מסצ'וסטס התפשט למוקדים עירוניים רבים של צמיחה תעשייתית ( בולס וגינטיס , . ( 1976 : 174-178 common schools-n קלטו את בני ובנות המהגרים הרבים . סקר ממשלתי שנערך 1909-ב מצא כי 57 . 8 % מן התלמידים בבתי-הספר של שלושים ושבע מן הערים הגדולות ביותר היו בני מהגרים י בניו יורק הגיע שיעורם , 71 . 5 % -ל בשיקגו 67 . 3 % > -ל ובבוסטון 63 . 59 & -ל ( קרמין , . ( 1961 : 72 במלים אחרות , בית-הספר הציבורי העירוני האמריקאי התגבש , במידה רבה , מתוך ההווייה של מפגש בין אמריקאים ותיקים למהגרים , ובין מהגרים מארצות שונות . כיון שכך התהווה בית-הספר המדינתי האמריקאי מראשיתו כבית-ספר מעורב , הפתוח לכל - כל עוד המדובר במהגרים לבנים אירופיים .
|
|