|
עמוד:24
תעלת סואץ הגדילה את נפח הסחר הבינלאומי של עיראק , הרחיבה את עיר הנמל הדרומית בצרה וחיזקה את הקשר בין עיראק לאירופה . התנט'ימאת תרם לשיפור מעמדם החוקי של היהודים . "הם נעשו שווי זכויות , להלכה , חדלו לשלם את מס הגולגולת ... שבוטל בשנת , 1855 ושילמו תחתיו כופר תמורת שירות בצבא . בשנת , 1909 בעקבות המהפכה של 'התורכים הצעירים , ' בוטל גם מס זה והיהודים חוייבו לשרת בצבא כשאר אזרחי האימפריה . השיפור במצבם ניכר גם בדרכים אחרות . יהודים נתמנו לשופטים , למרצים באוניברסיטאות , לפקידים בדרגות שונות במשרדי החוץ , החינוך , האוצר והדואר , ולקציני משטרה . יהודים נתמנו גם למועצות עירוניות ומחוזיות וזכו לייצוג בבית הנבחרים העות'מאני קצר הימים , שהתכנס לראשונה באיסטנבול בשנת " 1877 ( שם ) . כניסתם של הבריטים לעיראק הפיחה תקוות גדולות עוד יותר בקרב היהודים והאיצה את ההתקדמות הכלכלית שלהם ( ר' יוסף מאיר , ; 1989 : 406-411 שיבלק , . ( 1986 : 28-36 לדברי אסתר מאיר , היהודים אהדו את הכובשים הבריטים , ציפו שתחת שלטונם יוגבר הביטחון ברחבי עיראק ויוכשרו התנאים לפריחת המסחר , שיביא בעקבותיו לשפע כלכלי . הם גם האמינו כי יזכו בשוויון זכויות אזרחי ופוליטי כמו קיבוצים יהודיים אחרים ברחבי האימפריה הבריטית . מעמדם של היהודים התחזק במיוחד לאחר המרד העממי נגד הבריטים שפרץ 1920-ב ואשר הקיף את האוכלוסייה המוסלמית , סונים ושיעים גם יחד . לאחר דיכויו , נאלצו הבריטים להשתית את שלטונם על אהדתן וסיוען של קבוצות המיעוטים בעיראק , בהבטיחם להן יחס מועדף . על הקבוצות אלה נימנו הכורדים בצפון , האשורים שעל גבול סוריה , הנוצרים והיהודים בערים הגדולות וכמו כן קבוצות של נכבדים ועשירים סונים בערים והשייכים הבדווים השיעים באזורי הכפר ( אסתר מאיר , . ( 1993 : 2 האנגלים בחרו בנוצרים וביהודים בשל נאמנותם ובשל כישוריהם המתאימים : השכלה וידיעת אנגלית ( שם . ( 3 : הסוחרים היהודים סיפקו לצבא מזון וציוד והרחיבו את קשרי המסחר עם ארצות הקיסרות הבריטית ( שם , הנסיבות החדשות איפשרו ליהודים לבחור בין אופציות שונות , ומתוך התיאור של קזז נראה שהם אכן עשו בהן שימוש . כאשר
|
|