שליטה ואלימות: הכאת נשים בישראל

עמוד:233

מבוססת על אי שוויון , כאשר הבעל נחשב ל"ראש המשפחה" ולנציג העיקרי שלה כלפי החברה : הוא המפרנס העיקרי — בשעה שעבודה ופרנסה נחשבות לחשובות מבין פעילויות המשפחה —והוא גם האחראי לכל משא ומתן כלכלי ולכל משא ומתן עם מוסדות החוק והמדינה . המשפחה גם מעצבת את הילדים כך שנחיתותה של האשה מונצחת : מרגע לידתו לומד הילד לדעת שהוא שייך למעמד מועדף , בעוד הילדה לומדת שהיא שייכת למעמד נחות ;( Belotti , 1978 ) חינוך מפלה זה נמשך לכל אורך הדרך , כאשר הילדה לומדת את דרך ההתנהגות הצפוייה ממנה מתוך הסתכלות בפעולות אמה בבית ומחוצה לו , בעוד הילד לומד לנהוג כאביו . מוסדות החינוך ממשיכים כמלאכה . בספרי הקריאה הנהוגים בכיתות הראשונות בבתי הספר בארץ , מקראות ישראל , רוב גיבורי הסיפורים הם בנים או גברים . לבנים מייחסים בסיפורים אלה את מרבית התכונות הזוכות להערכה בחברה , בעוד שלבנות מייחסים את התכונות השליליות ( פרט לכמה תכונות הקשורות למילוי תפקיד "אמא קטנה ( " ( מעון , . ( 29-28 : 1975 לגברים בסיפורים אלה יש מגוון רחב של עיסוקים , בעוד שהעיסוק העיקרי של הנשים הוא תפקיד הרעייה והאם ( שם , שם . ( המשפט הראשון הנלמד בכיתות הנמוכות של בית הספר במסגרת הנושא "המשפחה" הוא — "אבא הוא ראש המשפחה . " מעמדה הנחות של האשה בולט גם בשוק העבודה ובצבא . החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי מכוון את האשה לעבר תפקידי שירות —ואלה אכן התפקידים אותם היא מקבלת במפעל , במשרד או ביחידה הצבאית . שכרה נמוך יותר והזדמנויות הקידום שלה מוגבלות מאלה של הגבר —גם כאשר כישוריה זהים . המוסדות הדתיים מתייחסים אל האשה כנחותה לעומת הגבר . האשה איננה נחשבת לכשרה למניין או לעדות , ומקומה ב"עזרת נשים" — דהיינו , במושבים האחוריים . על פי הדת היהודית יש באשה משום סכנת זיהום נפשי וגופני עבור הגבר . גם בחוקי האישות היא מופלית לרעה : היא אינה יכולה להתגרש מבלי שבעלה יתן לה גט . החוק האזרחי מציב גם הוא את האשה בעמדה נחותה . במסווה של "הגנה" על האשה אוסר החוק על עבודות לילה של נשים —פרט למקצועות או מצבים בהם עבודה כזו היא חיונית ( כמו אחיות בתי חולים או מרכזניות ) — וגם על עבודות מסוכנות ; גם אלה וגם אלה כרוכות בדרך כלל בשכר גבוה ( חוק עבודת נשים , תשי"ד . ( התיקים במשרדי מס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי רשומים על שם הבעל , וזאת גם כאשר האשה היא המפרנסת את המשפחה . עד לעת האחרונה היתה אשה זקוקה להסכמת בעלה אם היה ברצונה לבצע הפלה או לקבל התקן תוך רחמי למניעת הריון ; גם היום היא איננה יכולה לבצע הפלה חוקית ללא אישור של ועדה רפואית . החוק אינו מאשר לאשה בעלות על גופה היא . אין ספק , אם כן , כי מעמדה של האשה בחברה אינו שווה לזה של הגבר . השאלה הנשאלת עתה היא : מדוע השימוש באלימות מצד בעלים נגד נשותיהם ? התשובה לכך היא כי הבדלי המעמד בין הבעל והאשה —כמו כל הבדלי מעמד בחברה — אינם דבר " טבעי , " מובן מאליו ומצוי מעבר לכל עירעור . אין שום דבר הטבוע באשה הגורם לה לראות את מעמדו העליון של הגבר כנתון — ועל כן על כל גבר וגבר לממש את עליונותו הוא ביחסיו עם האשה איתה הוא חי . במלאכת מימוש העליונות נעזר הגבר , כפי שכבר ראינו , במוסדות החברתיים השונים : הוא זה שקיבל במשפחת הוריו את האמון העצמי הרב יותר , הוא זה שקיבל כמוסדות החינוך את ההכשרה המקצועית הגבוהה יותר , הוא

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר