הערות לסוציולוגיה ההיסטורית של תקופת היישוב

עמוד:63

חלוצית ונטולת מעמדות , אלא התארגנות וליכוד לשם השתלטות על מוקדי כוח והשפעה ביישוב הגדל . ( גלעדי , ; 263 : 1973 הדגשות שלי . ש . ס ( . נשים לב לתיאורים להם זוכה הסוציאליזם של אנשי תנועת העבודה ! "אוטופיה קיצונית , " " ציפיות מופלגות , " "מהפכנות משיחית , " "סיסמאות , " "אמונות וציפיות , " ולבסוף " חלומות . " תכניות קונקרטיות שונות , שהיו מעוגנות בפעילות של קבוצות ואנשים קונקרטיים — הקומונה של כל פועלי ארץ ישראל , התיישבות שיתופית , שכונות עובדים עירוניות — מוצגות כ"סיסמאות" וכ"חלומות . " דהייו , כדברים לא רציניים , שמאפיינים שלב מסויים בהתפתחות של חברה ( רב הפיתוי להוסיף כאן שלב הילדות , ועל כן " חלומות ילדות . ( " מולם עומדים ביטויים כגון "התפקחות , " "הכרה בצורך , " "מציאות . " בעוד ששפירא וגלעדי מבטאים את דעתם , לפיה אין להתייחס אל האידיאולוגיה של אנשי העלייה השנייה והשלישית ברצינות יתרה , בצורה בוטה , ולפחות במקרה של שפירא גם גסה —הרי אצל גורני , הורוביץ וליסק , ואייזנשטאדט בא הדבר לידי ביטוי בצורה מעודנת . מחברים אלה נוקטים כולם בהבחנה בין גישה אידיאולוגית וגישה מעשית , הבחנה המעוגנת בזו שבין אידיאולוגיה ומציאות . כאשר הם רוצים לומר שהאידיאולוגיה מוגבלת באפשרותה לכוון פעולה , הרי הם אומרים שאין היא מעשית . לכאורה , יש כאן צמידות לתוכנית המחקר של הסוציולוגיה של התודעה , דהיינו , בדיקה מתמדת של הקשר בין מציאות ואידיאולוגיה . אלא שבידי המחברים שלנו , קשר זה הופך להיות לעליונות ברורה וא פריורי של המציאות על פני האידיאולוגיה . השימוש במונח "מעשי" ודאי מסייע לכך רבות , בהיותו רווח יותר בשימוש היום יומי מאשר המונח "מציאותי" י , "רעיון לא מעשי" הינה מטבע נפוצה ביותר בישראל . אלא שההבחנה בין "אידיאולוגי" ו"מעשי , " עם כל היותה קלה וברורה מאליה בעיני המחברים שלנו , אינה עונה על השאלות ההיסטוריות המרכזיות , כפי שנראה להלן . נתחיל בציטוט הבא מתוך גורני המציג בתמציתיות את הגישה שציינתי : התפתחות מתמדת חלה במפלגת פועלי ציון בארץ בתפיסת תפקידו של מעמד הפועלים בבניין ארץ ישראל —מנקודת מוצא דוגמאטית ועד לקונצפציה אידיאית גמישה ומעשית . זו הדוגמאטית נוסחה בוועידת רמלה . עיקרו של "מצע רמלה" היה , נסיון ליישם עקרונות מרכסיסטיים בורוכוביסטיים במציאות של הארץ , תוך כדי התעלמות מאי ההתאמה שבין ההנחות התיאורטיות לבין המציאות . וממשיך לאחר מספר שורות : אם כי במשך כל תקופת קיומה העצמאי לא הסתלקה המפלגה . רשמית מ"מצע רמלה , " הרי זמן לא רב אחרי הוועידה — חדלה להתייחס אל הנחות היסוד של המצע ועסקה יותר ויותר בפתרון בעיות מעשיות , כהכרח המציאות היום יומית וכעיקרון גם יחד . ( גורני , , 23 : 1973 הדגשות שלי , ש . ס ( . ראשית , נשים לב שאין גורני מדבר בשינוי אלא בהתפתחות ; דהיינו , מה שקרה לא רק קרה , אלא גם צריך היה לקרות —ואם נזכור כי למילה התפתחות נימה חיובית , הרי גם טוב שקרה . ההתפתחות היא מעבר מאידיאולוגיה למעשיות , מ"חלומות , " אם ננקוט בלשונו של גלעדי , להכרה במציאות . לשון אחרת , התבגרות , במובן המקובל לפיו התבגרות פירושה קבלת חלק מן הדברים כפי שהם . אלא שהקבלה ביוגרפית זו היא

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר