מבוא

מתוך:  > דאו דה צ'ינג > מבוא

עמוד:9

שאתה מדבר עליהם , נהפכו מזמן לעפר ואפר ונותרו מהם מלים בלבד . איש בעל מידות תרומיות , כשהנסיבות נאותות , נוסע במרכבה ועוסק בענייני המדינה , אך בזמנים רעים נודד הוא ברגל ממקום למקום . שמעתי , שסוחר נבון מסתיר את אוצרותיו ומעמיד פנים כאילו אץ לו דבר . לאיש בעל מידות תרומיות הרבה מעלות טובות , אך למראית עין משתדל הוא להידמות לכסיל . חדל מגאוותך , מנימוםיך היומרניים וממאוריך המוגזמים - כל אלה אינם מביאים לך כל תועלת . זה הדבר שחפצתי לומר לך . ' לאחר שנפרד מלאו צה , אמר קונג פו צה לתלמידיו : 'יודע אני שהציפור יודעת לעוף , הדג - לשחות והחיה - לרוץ . את הרץ ניתן לעצור במלכודת , את השוחה - ברשת ואת העף - בפח , אולם באשר לדרקון , איני יודע כיצד עולה הוא השמימה על גבי הרוח והעננים . עתה , לאחר שפגשתי את לאו צה , נראה הוא לי דומה לדרקון . ' ' לאו צה' - ממשיך ואומר סה מה צ'ין - 'שקד על תורת דאו ודה ... זמן רב גר בבירת ממלכת צ'ואו , וכשראה את ירידתה של ממלכת צ'ואו , פרש ממשרתו . ' לאחר זמן יצא לאו צה , רכוב על פר שחור , ופניו מערבה . בעזבו את גבולות ארץ מולדתו כתב על פי בקשת מפקד תחנת הגבול ספר בשני חלקים , ובו מסר בחמשת אלפים מלים את תורתו בדבר דאו ודה . איש אינו יודע מה היו קורותיו לאחר מכן . בהמשך לדברים האלה מביע סה מה צ'ין את ספקותיו שלו עצמו במהימנות הידיעות שהוא מביא . המלומדים הסיניים , ובעקבותיהם אף הסינולוגים האירופיים בני מאה י"ח וי"ט , שהסתמכו על נתוניו של סה מה צ'ין ואף על מקורות אחרים , קבעו כי הספר דאו דה צ'ינג נתחבר בשלהי

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר