מבוא

עמוד:13

השבע עשרה העוסק ב'תנאי עומר' בנוסח המקובל עם מעט תוספות , אך מבלי להזכיר כלל את שמו של עומר , החליף השנוא כל כך על השיעים ; ואילו מיכאל וינטר מביא דיון מאלף מאת מחבר ארץ ישראלי סוני מאוחר , עבד אלגני אלנאבלסי ( מת בשנת ( 173 1 בשאלה התיאולוגית אם 'בני החסות ' יכולים להגיע ל'אושר ' ' ) םעאדה (' ולזכות בגן עדן לעתיד לבוא . עמדתו , בעקבות המיסטיקן אבן אלערבי , חיובית לגמרי . ה'מחתםב' - המפקח על השווקים ה'מחתםב ' איננו נזכר במאמרי הספר הזה כלל , כברוב הספרות העוסקת בתולדות היהודים תחת שלטון האיסלאם . דבר זה מפתיע , שכן הוא היה ממונה , בין שאר תפקידיו , גם על קיומם של 'תנאי עומר . ' ה ' מחתםב , ' כמפקח על השווקים אמנם המשיך את מסורת האגורנומוס ( Agoranomos ) היווני והאדיל ( Aedile ) הרומאי , אך בנוסף לכך קיבל תפקידו באיסלאם משמעות דתית מוסרית מובהקת של תוכחה וחינוך הציבור והשליט , וזאת ככל הנראה גם בהשפעת מקורות יהודיים ' . 'בני החסות ' עצמם לא יכלו לשמש בתפקיד ה ' מחתסב , ' והוגה הדעות מוחמד אלגזאלי ( מת בשנת , ( 1111 שיחסו ליהודים וליהדות מתואר בפרק מיוחד להלן , מסביר זאת כך : "למנוע ממוסלמי לעשות את הרע פירושו לשלוט בו ... לכן תוכחה כזאת אסורה על לא מוםלמים , לא משום תוכנה אלא משום גילוי הרצון לשלוט במוסלמי ולשפוט אותו . כל תוכחה מסוג זה כוללת השפלה לאדם שגוערים בו , ואף על פי שכל עושה רע ראוי להשפלה , זו אינה צריכה לבוא מצד מי שאיננו מוסלמי ועל כן ראוי להשפלה רבה יותר . " אף על פי כן אנו שומעים מפי ההיסטוריון אלמקריזי ( מת בשנת ( 1444 על מקרה יוצא דופן שאירע בקהיר במאה העשירית : נוצרי שימש פעמיים בתפקיד המפקח על 20 עיין : 485-489 . קק ; C 1 . Cahen , 'Hisba ' , El \ 111 , וכן : B . R . Foster , 'Agoranomos and Muhtasib ' , JESHO , 13 ( 1970 ) , pp . 128-144 ; J . Sadan , 'A New Source of the Buyid Period' , JOS , 9 ( 1979 ) , pp . 355-376 21 עניין זה מצריך עיון נוסף , אך השווה למשל את פסוקי הקוראן הקוראים 'לצוות על הטוב ולאסור את המגונה' לדברי חז"ל בתלמוד : 'כל מי שאפשר למחות באנשי ביתו ולא מוחה - נתפס על אנשי ביתו , באנשי עירו - נתפס על אנשי עירו , בכל העולם כולו - נתפש על כל העולם כולו ' ( שבת נד ע " ב . ( ושם בהמשך ראה על 'שרים שלא מיחו בזקנים ' ועוד . עיין גם : "מנין שרואה בחברו דבר מגונה שחייב להוכיחו ? שנאמר : 'הוכח תוכיח ' ( ויקרא טו לטי ( ערכין טז ע"ב , ( וראה שם בהמשך 'עד היכן תוכחה , ' באיסלאם נקשרו הפסוקים הקוראניים הכלליים "לצוות על הטוב " וגו ' במיוחד לתפקיד ה ' מוחתסב . ' על המונח 'חשבן ' אצל חז"ל במובן מפקח על השווקים ראה הנספח השלישי בתוך : P . Crone , Roman , Provincial and Islamic Law , Cambridge 1987 , pp . 107-108 22 ראה : אבו חאמד אלגזאלי , אחיא עלום אלדין , ספר יט ' ) אלאמר באלמערוף ואלנהי ען אלמנכר , ( ' קהיר 1356 להגי רה , עמי , 1207-1206 וראה להלן במאמרי בקובץ זה 1

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר