מבוא

עמוד:12

סוף של חובה זאת מצויים במקורות ספרותיים בערבית . אולם הגניזה מוכיחה שבתקופה הפאטמית והאיובית היתה המציאות שונה מאוד מן התיאוריה . אולי אין נושא הנזכר לעתים קרובות כל בך ( בגניזה ) כמו לבוש , אך בשום מקום איננו מוצאים בתקופות אלה רמז ללבוש יהודי מיוחד . להיפך , יש ראיות לא ישירות רבות לכך , שלא היה כזה . נערה יהודייה שניהלה פרשת אהבים עם רופא נוצרי נחשבה על ידי היהודים למוסלמית - דבר שלא היה אפשרי לו בגדיה העידו עליה שהיא יהודייה . גם איננו יכולים להניח שהנערה שינתה את לבושה במכוון , שכן הדבר היה נזכר בוודאי במסמך המשפטי נגדה , במיוחד מכיוון שהמתלוננים היו מוסלמים . צעיר יהודי , חדש באלכסנדריה , עבד שם בבית מלאכה עד שנתגלה שהוא יהודי ( כנרא , 1 מפני שלא יבול היה להסביר את היעדרותו מן העבודה בשבתות , ( ואז פוטר . גם כאן קשה להניח שהחליף את לבושו היהודי המיוחד בלבוש מוסלמי . ראשית , הוא היה בוודאי מזכיר תחבולה שכזאת במכתב ששלח לאחיו המבוגר ממנו . שנית , בוודאי היה נענש על כך , לאחר שנתגלתה זהותו . אך עדות חשובה עוד יותר מפרטים אלה , חשובים ככל שיהיו , יש במנהג לתאר נושאי מכתבים או סחורות כמוסלמים או נוצרים , לפי המקרה . לו אדם היה ניכר מיד בבגדיו - קשה להבין מדוע תיאורים כאלה היו נחוצים . גם בתקופות מאוחרות מעידות האזהרות הרבות בנושא הלבוש על כך שהיהודים אכן לא תמיד לבשו לבוש מזהה מיוחד . תקנה אחרת , שבוודאי לא נתקיימה , כללה את האיסור על יהודים ונוצרים ללמוד 19 את השפה הערבית ואת הקוראן . הרי אחת מן התופעות המרשימות ביותר בתולדות היהודים והנוצרים תחת שלטון האיסלאם היא המהפכה הלשונית הגדולה שהעבירה אותם מן הארמית ( או הסורית והיוונית ) אל הערבית ( והפרסית ) עד כדי חיבורן של יצירות חשובות ביותר להתפתחות הרוחנית הדתית היהודית בשפה הערבית ובמינוח איסלאמי מובהק . כידוע , היהודים הרבניים כתבו בדרך כלל ערבית באותיות עבריות , אך הנוצרים השתמשו גם בכתב הערבי , והשתערבותם היתה כנראה עמוקה עוד יותר . מרק כהן מתאר להלן את ההבדלים בין מעמד היהודים בימי הביניים באירופה הנוצרית לבין מעמדם באימפריה המוסלמית , במיוחד במאות הראשונות לאיסלאם ; ורד , באש מורין מציגה טקסט מאת המחבר השיעי האיראני הידוע אלמג ' לסי בן המאה . S . D . Goitein , A Mediterranean Society , II , California 1971 , pp . 286-287 17 וראה עוד דוגמאות שם . רק גביית ה ' ג י זיה ' קוימה בהקפדה . ראה : שם , עמ ' 380 ואילך . 18 לואיס , יהודים , עמ ' 136 , 38-37 ועוד . 19 ראה מאמרי 'על יחס היהודים לקוראן , ' ספונות , סדרה חדשה ה ( כ ) ( תשנ"א , ( עמ ' . 47-37

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר