מבוא

עמוד:8

4 ד . חיים בישראל כיום . מעבר לכל זאת אין ספק שאותן תופעות עצמן עשויות להתפרש בדרך שונה על ידי חוקרים שונים , בהתאם למטען ההשכלתי שלהם , לנושאי ההשוואה שבחרו בהם ולהגדרות היסוד שעל פיהן הם עובדים . להלן אסתפק בדברי המבוא שלי בהדגשת כמה צדדים ייחודיים לתולדות היהודים תחת שלטון האיסלאם , שבחלקם יוזכרו גם במאמרים שבהמשך , אך לא תמיד ניתנת להם תשומת לב מספקת . ה'ד'מה' - התחייבות בין שני צדדים כידוע נחשבו היהודים , הנוצרים ובני דתות מונותיאיסטיות אחרות בשומרונים וכ ' צאבאה ' - ולמעשה , אם כי לא להלכה , גם הזורואסטרים וההיגדים - כ ' בני חסות ' ') אהל אלד ' מה (' של האיסלאם . כנראה בהתאם לפסוק הקוראני "אין אנס בדת " ( סודה ב , ( 257 אסור היה להעבירם בכוח על דתם . תמורת תשלום מס גולגולת פרוגרםיווי ג' ) ' זיה ( ' וקבלת שורה של דינים מפלים ומשפילים המקובצים במסמך המכונה 'חוזה 5 ? מר ' ( או 'ברית עמר ' או 'תנאי עמר , ( ' הובטח להם בטחון חיים ורכוש , וניתנה להם הרשות לעבוד את אלוהיהם בדרכם , כמעט באין מפריע וכמעט ללא סייג . הרבה נכתב על הדינים המפלים הללו , אולם לעיתים רחוקות הודגשה העובדה שאף על פ' שה ' חוזה ' היה מעין קורפוס תקנות שלטוניות שהוטלו על 'בני החסות ' - בכל זאת גם המוסלמים מצירם התחייבו למלא את חלקם ב ' ברית . ' השופט וחכם ההלכה הקדום אבו יוסף אלאנצארי ( מת בשנת ( 798 כותב בספרו ' כתאב אלח ' ראג : " "אין להכות את 'אהל אלד ' מה ' בשעה שהם משלמים את ה ' ג ' זיה ' ואין להעמידם בשמש או כיוצא בזה ואין לפגוע בגופם , אלא יש לנהוג בהם בעדינות ') ךפק ( ' ולאסור אותם עד שישלמו את המס . " 'אהל אלד ' מה' לדעתו הם בני חסותו של הנביא עצמו ותפקיד החליף לדאוג לכך שלא ייעשקו ולא ייפגעו ולא ייתבע מהם מס מעל ליכולתם ובניגוד למותר . אבו יוסף מספר כיצד החליף השני , עמר בן אלח'טאב 4 עיין בוויכוח המעניין מעל דפי כתב העת היהודי האמריקאי 'תיקון' בין מרק כהן לנועם סטילמן : Tikkun : Bimonthly Jewish Critique of Politics , Culture and Society ( May— June 1991 ) , pp . 55-64 ; M . R . Cohen , Under Crecent and Cross . The Jews in the Middle Ages , Princeton 1994 ; N . A . Stillman , The Jewsof Arab Lands , Philadelphia 1979 ; idem , The Jewsof Arab Lands in Modern Times , Philadelphia 1991 5 על קשיים מתודולוגיים אלה ראה : . קק B . Lewis , The Jewsof Islam , Princeton 1984 , 4-9 ( להלן : לואיס , יהודים . ( ספר זה ראה אור בתרגום עברי של מרים שקד בשם : היהודים בעולם האסלאם , ירושלים תשנ"ו . 6 ראה גם : ח' לצרוס יפה , יהודים , יהדות וישראל בעולמו של האיסלאם : האמנם קונפליקט אימננטי , ? ספריית שז " ר , המכון ליהדות זמננו , האוניברסיטה העברית , ירושלים תשנ " ד . 7 ראה להלן במאמרו של י' סדן , הערה . 41 8 אבו יוסף , יעקוב בן אברהים , כתאב אלח ' ראג , ' קהיר 1352 להגירה , עמי . 123

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר