הקדמה

עמוד:11

חמישים שנים קודם לכן כתב במבוא ספרו "המהפכה הרומית" שיש בספר דברים רבים שהיו מביאים את יו לאסט , ( Hugh Last ) שהחזיק בקתדרה לפניו , להרמת גבה משלו . החשיבות שמילר מייחס מן הסתם ליוספוס והתמדתו בעיסוק בכתביו מקרבות את פועלו לזה של שטרן יותר מאשר לפועלם המקובל של מלומדי אוקספורד . ואכן , אף על פי שרכש את ההשכלה הקלסית הטובה ביותר , אין למדנותו של מילר מהסוג המקובל כלל וכלל , שהרי מחקריו לא רק כבשו מרחבים חדשים בלימודי ההיסטוריה הרומית אלא גם הכניסו אליה , בזכות רוחב היריעה שאותו הציג , את השפעתם של תחומים ומקצועות שהיו רחוקים ממסורת הלימודים הקלסיים . הדגש המושם במבוא זה על עיסוקו של מילר בתולדות היהודים עושה 1 לו עוול של ממש בכך שהוא מתעלם מרוב עבודותיו , החל ב A Study ?/ , Cassius Dio ( 1 964 ) וכלה The Crowd in Rome in the Late Republic " ! /( 1998 ) כמו גם A Greek Roman Empire . Power and Belief under Theodosius , , 11 408-450 ( 2006 ) וביניהם הספר רב ההשפעה The Emperor in the Roman , World ( 31 BC- AD 337 ) ( 1977 ) שהמשפט "הקיסר היה מה שהקיסר עשה" המופיע בו מצוטט שוב ושוב על ידי דורות של תלמידים ; ולזאת אפשר להוסיף עשרות מאמרים חשובים , שרובם נאספו ופורסמו על ידי שניים מבכירי תלמידיו בשלושת הכרכים שעניינם רומא , העולם היווני והמזרח . התעניינותו הגוברת של מילר ברפובליקה הרומית , לאחר שהקדיש את מרב זמנו במשך עשרות שנים לקיסרות , מקבלת זווית חדשה בספר שלפנינו - ועדיין לא אמרנו דבר על השפעתו כמורה , על עשרות תלמידי המחקר שהדריך הפזורים ברחבי תבל , כולל בישראל , על האיש שדלתו פתוחה תמיד לצעירים בראשית דרכם ולמלומדים מנוסים כאחת . יש משום שמחה מהולה בעצב כאשר אנחנו מקדמים בירושלים ידיד , ידידו של מנחם שטרן וידידם של מלומדים ומלומדות רבים אחרים בארצנו . אין זאת רק מעמדו הרם והבולט כמלומד אלא גם אישיותו , שיש בה משום עירוב של חומרת המוסר של אבותיו הסקוטיים ושל חום אנושי ואהבת האדם ; ואלו עושים את מילר לאדם המתאים ביותר לשאת הרצאות מעל במת ירושלים להיסטוריה על שם מנחם שטרן .

החברה ההיסטורית הישראלית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר