|
עמוד:10
נשית המצטיינת בחוכמה , בתושייה , באומץ לב וביכולת לפתור בעיות במצבים קשים . אין ספק כי שירי קוסובו הם בעיקרו של דבר ציפור הנפש של המיתוס הסרבי . בפרק "בשבי המיתוס , בשבי ההיסטוריה " ניסיתי לתאר את עולמם של שירים אלה על רקע העובדות ההיסטוריות העומדות ביסודן . לצד שירי קוסובו מתוארות דמויות של גיבורים מיתולוגיים , כמו הגיבור מארקו , הנקשרים גם הם בקרב קוסובו וגם להם גרעין היסטורי עובדתי . המחקרים המאוחרים מוצאים בגיבורים אלה סממנים המעידים על ההקשר המיתולוגי עתיק היומין שבו הם נטועים . בפרק "על עצים ואבנים" מובאות אמונות ואגדות המבטאות את מרכזיותו של עולם הטבע בעולמו הנפשי של העם הסרבי . פרק זה משקף תפיסת עולם חדורה באמונה כי האלוהות שוכנת בטבע וכי הקיום האנושי נתון לחסדו ולשבטו של הטבע במובן טוטלי , עשיר בהיבטים ובגילויים . הטבע מופיע במיתוסים של הסרבים כמכלול של תפיסות אנימיסטיות קדומות הכרוכות יחדיו באמונה פנתיאיסטית עמוקה . הכוחות המשנים גורלות הם ביסודו של דבר אלה השייכים לטבע ולאו דווקא לעולם המונותיאיזם הנוצרי המאוחר . לתפיסת הטבע כאלוהות הגדולה , הראשונית , המחיה , ממיתה ומכילה הכול , יש השלכות גם על תורת המוסר . באגדות ובשירים שבמיתולוגיה הסרבית יש דוגמאות רבות לכך שהטבע נתפס כמעניש רשעים וכמתגמל את הטובים . האלהה של הטבע כמכלול של גילויים המתפרטים בדמיון העם לאינספור דמויות , שבהן מתגלמים הכוחות השונים , היא ממהותם של המיתוסים המרביים . במכלול גדול זה , שהרוח המפעימה אותו היא "חיים ומוות ביד הטבע , " מופיעים בסיפורי העם השונים מוטיבים של חקר סדרי עולם , צדקת האל , חוכמת המסכן , משמעות הגבורה , הנאמנות והדבקות במשימה . ליקטתי אגרות ממקורות שונים , שכיום אינם רק "סרביים " - שהרי בהיסטוריה של עמי דרום יוגוסלביה רב המשותף על המפריד ,
|
|