עם הספר

עמוד:ז

עם הספר מעטים הספרים שהוכרו כספרי מופת בזמן הופעתם , והם שומרים על תוארם זה גם בחליפת הזמנים והשתנות המסיבות . מעטים מזה הספרים , שמלבד היותם שואבים ממקורות חדשים או מסיקים מסקנות חדשות ומתייהדים ביכולתם לפרש ולהאיר חטיבת עבר שלימה , שזו שעושה אותם מופת לדורם ולדורות , הם גם מצוינים בכושר להציג אותה חטיבת עבר במוחשיות רבה , כמו חיה , לפני הקורא , ספרים מעטים אלה , שנתמזגו בהם מחקר מדעי ואופי אמנותי , נעשים בעצמם לגורמים מעצבי תרבות . הספר המוגש בזה לקורא העברי מוכתר בכל התארים האלה . כאשר הופיע 'בסתיו ימי הביניים' בשנת 1919 ראו בו מיד יצירת מופת והשוו אותו ל'תרבות הרנסאנס' של יעקב בורקהארט . אף היום , יותר מיובל שנים לאחר הופעתו הראשונה , נחשב 'בסתיו ימי הביניים' כספר מופת במובנים רבים : הוא דגם של כתיבת היסטוריה של הרוח , של ציור תמונה רחבת ידיים של תרבות מסוימת , והוא יצירה ספרותית סגולית . כמה וכמה מרעיונותיו שהועלו במהלך הניתוח ההיסטורי שלו השפעתם ניכרת במחשבה המודרנית ( נסתפק בציון הפרקים על האמנות ועל הסימבוליזם . ( מחברו של הספר , ההיסטוריון וד . וגה הדעות ההולאנדי יוהאן הוזינחה , מוכר לקורא העברי מתרגום ספר אחר מספריו , 'האדם המשחק' ( מוסד ביאליק , תשכ"ו . ( אך לעומת 'האדם המשחק , ' שהוא חיבור עיוני שיטתי ובו מרצה הוזינחה את תורת התרבות שלו , 'הסתיו של ימי הביניים' הוא ספר היסטורי , המתאר תקופה ותרבות מסוימת , היא התרבות הבורגודנית בשלהי ימי הביניים . תרבות זו העסיקה את הוזינחה במשך ז » ן רב , והוא ראה בה אחד המקורות העיקריים לחיי התה של אירופה המודרנית . הוא דן כביטוייה השונים של תרבות זו והוא מוצא בהם מגמה משותפת , שבאה לידי מימושה המובהק ביצירתו של הצייר ואן אייק : היא המגמה לתצפית מפורטת ומדויקת בעולם הסובב אותנו , ההשתקעות במציאות הארצית והיכולת ( והרצון ) לתאר אותה . מגמה 'ריאליסטית'

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר