דבר המערכת קץ הלאומיות?

עמוד:6

היא שגורמים מרכזיים במערכת הפוליטית הישראלית איבדו את אמונם ברעיון הלאומי . אם מדעת ואם לאו , הפנייה לגורמים בין לאומיים בבקשה לכפות הסדר על הצדדים - הסדר שיושג ויישפט בקני מידה בין לאומיים - פירושה הצבעת אי אמון ביכולתה העקרונית של המדינה היהודית להשיג מטרה זו . קיימים בעולם עוד שותפים להשקפה שכזו : כוויית , למשל , מודה שאינה מסוגלת להגן על עצמה מפני שכניה ומפקידה את קיומה בידי הקהילה הבין לאומית ; באיחוד האירופי יש המצהירים שרק ויתור על הריבונות הלאומית של המדינות השונות לטובת "ארצות הברית של אירופה" יבטיח עתיד של שגשוג והשפעה לתושבי היבשת . בישראל , עד לא מכבר , הייתה עמדה שכזו מוקצית מחמת מיאוס , בהשפעת תוצאותיו של חוסר הריבונות היהודית במחצית הראשונה של מאה זו . עתה נראה שהמצב השתנה . כבר יש כאלה הסבורים , לפחות במשתמע , כי דווקא הוויתור על הריבונות - לפחות במקרה המתואר - הוא האמצעי להשגת תוצאות עדיפות . אך הנכונות הזאת היא מדרון תלול ומסוכן , שהרי אם נוותר , ואפילו חלקית , על מדינת הלאום כפתרון לבעיית הקיום העיקרית שלנו , מדוע זה נמשיך לחשוב כי בנושאים אחרים , כלכליים , חברתיים או תרבותיים , תוכל הריבונות הלאומית להציע את הפתרון הרצוי ? ההכרה שהיהודים יכולים לסמוך בראש ובראשונה רק על עצמם ועל מדינתם בנתה את ישראל . ההכרה שהקהילה הבין לאומית והעמידה המוסרית שלה הם כלים טובים יותר להשגת שלום ורווחה , משמעותה קץ רעיון המדינה היהודית . ולאחר שייעלם הרעיון , לא ירחק היום שבו תיעלם גם זכות קיומה של המדינה - בעיני תושביה ובעיני העולם גם יחד . אין לדעת איזו צורה ילבש המאבק על עתידו של הרעיון הלאומי בעולם , וההתפתחויות ברוסיה , באיחוד האירופי ובמקומות רבים נוספים יש בהן רמזים לכך שההכרעה בשאלת עתיד הלאומיות כלל אינה ברורה מראש . אך באשר לעם ישראל , הדיון על עתיד הרעיון הלאומי והריבונות הלאומית יש לו תפקיד מכריע בעיצוב פני עתידו . ואם נכונה התחושה שמבטא קראוטהמר במאמרו , בקביעתו שגורל העם היהודי כולו כרוך בעתידה של מדינת ישראל , הרי שמדובר במאבק על עצם המשך קיומו . על כן זהו הדיון האמיתי הראוי לשנת היובל : האם הריבונות הלאומית היא הכלי העדיף לשמירת האינטרסים הקיומיים של היהודים בחמישים או במאה השנים הבאות ? ומי שמדינת ישראל יקרה לו , צריך לדרוש מעצמו את היכולת להוכיח כי אכן כך הדבר . אופיר העברי אלול התשנ " ח / ספטמבר 1998

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר