|
עמוד:4
בהתפוררות פנימית ( השאיפות הלאומיות הסקוטיות ) ומול סכנות ההסתפחות החיצונית ( היבלעותה של בריטניה בתוך "ארצות הברית של אירופה . ( " הרוסים , לאחר שאיבדו את הקומוניזם ואת האימפריה , עסוקים גם הם במאמץ מפורש להגדיר מחדש את זהותם ואת הרעיון הלאומי שלהם . הנשיא בוריס ילצין אף מינה ועדה ממלכתית שתפקידה הרשמי להעלות רעיון לאומי חדש עבור רוסיה . אומות אחרות בוחרות כמדומה בנתיב הפוך : ההולנדים , למשל , מנסים להיעשות יותר ויותר "אירופים , " במחיר אבדן הדרגתי אך עקבי של ייחודם הלאומי . נראה כי הגורם העיקרי המעכב את המגמה הזו הוא העובדה שיתר עמי אירופה אינם ששים כל כך לאבד את זהותם הנפרדת . שכן לעומת אומות אחרות , הלאומיות ההולנדית הייתה תמיד חלשה יחסית לזהויות מקומיות , שבשלהן הייתה הולנד מעין ברית של מחוזות תחת כתר אחד , יותר מאשר מדינה לאומית של ממש . התהליכים הללו משמעותיים במיוחד לגבי המדינה היהודית . ישראל מוצאת עצמה במצב יוצא דופן שבו הלאומיות שלה היא הוותיקה בעולם - ניתן לומר שהלאומיות ומדינת האומה הם במידה רבה רעיון יהודי , ועוד יותר מכך רעיון מקראי - ובד בבד עם זאת , בשל התנאים הייחודיים של ההיסטוריה היהודית , היא גם לאומיות חדשה ומתעצבת עדיין . נושאים כמו סממני מדינת הלאום , הסמלים הלאומיים או הקשר אל הארץ הם בישראל עדיין בשלב של הגדרה וגיבוש . אך בו בזמן נשמעים קולות בעלי משקל הקוראים לעצור את תהליכי הגיבוש האלה ולוותר על הזהות הלאומית היהודית בכלל , או לפחות במישור המדיני - דהיינו , לוותר על קיומה של מדינת הלאום היהודית . הטענה הגלויה והמפורשת , שלפיה הריבונות הלאומית היהודית "התבררה כסכנה הגדולה ביותר לקיום התרבותי והמוסרי היהודי , " מושמעת ללא ניד עפעף מעל דפי גיליון מרס 1998 של כתב העת היהודי אמריקני תיקון , במאמר מאת עורכו של כתב העת תיאוריה וביקורת ( שמכון ון ליר מוציא לאור ) - גורמים בעלי מעמד בעולם האינטלקטואלי בארצות הברית ובישראל . והעובדה שרק מעט יותר מחמישים שנה חלפו מאז המימוש הזוועתי של חוסר הריבונות המדינית היהודית , אינה מפריעה ליוצרי הקביעה הנ " ל להמשיך ולטעון כי כל כוח צבאי יהודי באשר הוא רע , שכן "מאז עצמאות מדינת ישראל , יהודים הרגו עשרות אלפי לא יהודים , ומספר היהודים שנהרגו בשרתם בצבא הישראלי גדול ממספר היהודים שנהרגו בידי לא יהודים ברחבי העולם . " העובדה שרוב רובם של ההרוגים " הלא יהודים " נספו בנסותם לחסל את היהודים ואת מדינתם , ושחללי צה " ל מתו כדי להגן על קיומם וביטחונם של בני עמם מפני חיילים וטרוריסטים "לא יהודים , " אינה חשובה , כנראה . מה שחשוב הוא כי יהודים המגינים על עצמם על
|
|