היועץ הארגוני- הייעוץ הארגוני

עמוד:7

וליתר דיוק 7 ^ 0 וב"ק 0 בתוך הארגונים . מצד אחד נמצא הגורל של הארגון , אשר מתבסס על האוניברסליות של המסמן ובדרך כלל על מסמן אדון אחד . זה הארגון , שהאידיאל שלו הוא החריצות הביורוקרטית , אשר חונקת את הסובייקט , והדבר נכון בין אם האידיאל הזה מנוסח במונחים של אפס טעויות או במונחים של יעילות ושל איכות . זה מה ששואף ליצירתו של העובד האמיתי , שלעולם אסור לו לישון , ואשר מתפקר כמ 1 הזרוע הגלויה של הזרוע הבלתי נראית של השוק , כמאמר אריק לורן . ( Laurent , 1994 ) מצר שני נמצא הגורל של הארגון , אשר על פיו ישנה עדיפות לפרסיקולר 1 כנגד האוטופיה של האוניברסלי . פירוש הדבר הוא , שבארגון מסוג זה , מה שיעבוד הוא הסיבה הפרטיקולרית של העובד . כלומר , בארגון זה אנו נעים מן הקוטב של איווי אנונימי ( האיווי שמונע על-ידי הסמכות , על-ידי הנוהל , על-ידי האידיאל , שדוחף לכיוון של האחידות ולכיוון של "הכלי , "כולם" , ( 'וכדו אל הקוטב של איווי משו ם . ובכן , זוהי התנועה מארגון אשר מתבסס על התרדמה או על ההיפנוזה , גם אם היא מתגלה בלבוש של פעלתנות בלתי פוסקת , אל ארגון אשר מתבסס על ערות מסוימת ביחס לאיווי הפרטיקולרי . זה מול זה , המסמן והאובייקט , מניחים גם שתי תשובות שונות ביחס לידע . מצד אחד ישנו הידע האוניברסלי , הידע של המדע ; ומצד שני - הידע היחידאי , אשר מביא בחשבון את המבנה של הלא מודע , שהמבנה הארגוני הוא רק הכפלה שלו , או לחילופין המגלה שלו . בהתאם לכך אנו יכולים להתחיל לדבר על הידע של המדען הארגוני לעומת הידע של היועץ הארגוני בין דיסציפלינות הידע המגוונות העומדות היום לרשות הארגון המודרני , מופיע גם הייעוץ הארגוני . מהו המקום אשר ניתן לייחד לייעוץ הארגוני , ומהו הידע אשר ה 1 א מגלם ? התשובה לשאלה זו קובעת הרבה ביחס לפרקטיקה של הייעוץ , ואין ספק , שניתן להיתקל בתשובות שונות ומגוונות . הפעילות הארגונית , אשר הפכה בזמנים הקרויים מודרניים לעיקרון מארגן בחיים החברתיים ובתרבות , הובילה להיווצרותם של תחומי ידע שונים , אשר מתייחסים לעצם קיומו של הארגון ; קמו מומחים מסוגים שונים : מומחים ליחסי עבודה , מומחים לשיטות ניהול , מהנדסי תעשייה וייצור , מומחים להנדסת אנוש ולאדריכלות תעשייתית , מומחים לדיני עבודה , עורכי דין , בתי משפט לעבודה , מהנדסי פיתוח ותכנון , מומחים בחקר ביצועים , כלכלנים , מומחים פיננסיים , מומחים לכח אדם , מומחים לשיווק , ליחסי ציבור , לפרסום , והרשימה עוד ארוכה ... לצד תחומי הידע הללו מופיעות מעת לעת המצאות אופנתיות שונות , בעלות כח משיכה , שהארגונים נוטים לאמץ בהתלהבות כפתרון לאי-הנחת בארגון ; התלהבות , שבדרך-כלל לא נמשכת זמן רב מדי . כל המצאה כזו בתחום של ארגון הארגון מבטיחה הבטחות - בדומה למיני השמפו המונפקים מעת לעת לשוק התמרוקים , ואשר מבטיחים נסים ונפלאות ביחס לגורלו של שיער הגבר , שאבד לבלי שוב . סביב חלק מן ההמצאות-הבסחות הללו מתפתח לעתים פולחן כיתתי של השותפים לידע , אשר מתוך שקנו , בעיקר בכספם , את הזכות להיות שותפים , הוסמכו לעסוק בשיווק ובמכירה של ההמצאה החדשה , למעשה באופן שאינו שונה בהרבה ממה שמאפיין את עבודתם של סוכני מכירות ושל משווקים בלעדיים למיניהם

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר