ב. דרכו הפוליטית של דאנטי

עמוד:13

גוולפית היתה פירינצי , עירו מולדתו של דאנטי , ובניד . עשו את דרכם הפוליטית בתורת מפלגה אפיפי ^ רית . בימיו של דאנטי נתחלק המחנה לשני זרמים , לשחורים וללבנים , לפי יתר נטייתם לאפיפיור או לקיסר . מייחסים לדאנטי בשנות פעילותו הציבורית שייכות לפלג הלבנים מקרב הגוולפים , זה הפלג הקיסרי של המפלגה האפיפיורית . בדרך כלל הונח , שדאנטי היה בתחילת דרכו מן ה , bianchi הלבנים , ולאחר מכן הפד גיבליני . אלא צריד שיהיה ברור לנו , שכל ניסיון לתאר בהגדרות חותכות , לפי השקפותינו המודרניות , את דמותה הפוליטית של אישיות מימי הבינייט עלול להסתיים בכשלון . הקווים הפוליטיים של הזרמים הציבוריים לא היו באותם הימים , ואינם גם בימינו , בבחינת תורד . מגובשת ומיוצבת העומדת על מצע קבוע , אלא יותר בתורת מהלבי רוח רופפים ומשתנים , הנתונים להשפעות אישיות חולפות ולהשפעת מאורעות מקומיים . התמונה המסתכמת מן הפרטים הידועים לנו על תולדותיו של דאנטי אינה ברורה כל צורכה . תולדותיו נכתבו לאחר מותו בידי ב 1 , 1 'קאצ בהפרש של ימי דור אחד , אולם בחזקת מוסכם הוא , שבימי פעילותו הציבורית והאזרחית הראשונה היד . דאנטי אפיפיורי במידה מרובה ביותר . הוא ראה עצמו מקורב לאפיפיור בוניפאקיוס השמי ני , ודומה היה עליו , שנוטה האפיפיור ( ששנות אפיפיורותו עמדו על סף המאה , ( 1303—1294 להסדר יחסים עם הקיסרות , ולא שיער שישנה את דעתו ואת תכסי סיו , ואף יביא לידי התקפת השחורים לכיבושו של השלטון בעיר פירינצי . בנובמבר של שנת 1301 הצליחה התערבותו של שארל מוואלוא , אחיו של מלך צרפת , להביא לידי התגברות , 'הינירי אלה הגוולפים השחורים , על . 'ביאנקי'ה דאנטי , המשתהה בשליחותו האומללה אל האפיפיור ברומא , אינו יכול עוד לחזור אל ביתו , ועד יומו האחרון הוא בן גולה , מאונס ואף מרצון . אחריו יצאו בגולה מאונס כמאתיים ; ויש אומרים כשש מאות ) מאחיו לדעה ולדרך . לפחות מבחינה רוחנית עמד דאנטי בראש הגולים , ועליו בייחוד נשפך זעמם של האפיפיור ושל עושי דברו . קשים היו חייו בגולה , חיי 'עולה רגל , דומה לאביון / דומה ל'ספינה ללא מפרשים וללא הגה / בודד וגלמוד , אשתו ובניו לא נצטרפו אליו בגלותו . בימים הללו נזקק לחסדם של זרים ואכל לחם עוני : 'מה מלוח לחמם של אחרים , ומה קשה העלייה והירידה במדרגות של . 'זרים הוא נידון קודם לגירוש לכל ימי חייו , ואחר — למיתה , ואחר — להחר מת רכושו ללא שיור . מוכנים היו בשעות רצון לחון אותו בתנאים של השפלה עצמית , אלא שדחה בחימה גדולה את הצעות החנינה , ושבו ודנו אותו לגירוש , למיתה ולחרם . בדאנטי ראו את התגלמות רוח ההתנגדות לממשל החדש בעיר , ראוהו כראש וראשון וכמנהיג רוחני למאבק כאפיפיור .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר