ב. דרכו הפוליטית של דאנטי

עמוד:12

ב . דרכו הפוליטית של דאנטי עלינו להניח , שיצירותיו של דאנטי , רובן ככולן , שבהן באה לידי ביטוי השקפה פוליטית , נכתבו לאחר שיצא מעיר מולדתו האהובה והנערצת עליו פירינצי n בתקו פת פעילותו עד לגלותו קבע את עמדתו כלפי המוסדות העיקריים — הכנסייה והקיס רות —יותר בתורת מדינאי במובן המקובל , כלומר בתורת איש המעשה הפוליטי , ואילו בתקופתו השנייה , היא תקופת גלותו מעירה—יותר בתורת איש המחשבה הפוליטית . מכשלונותיו של דאנטי בענייני ציבור ומעשה אנו למדים , שקשה לייחס לו מידה של מעשיות פוליטית יתירה , אף על פי שמתחילת ימיו מצא דאנטי עניין רב ביותר בניהולה של מדיניות הלכה למעשה , וראה מחובתו לתת לציבור את שהוא חייב לתת לו , 'להשאיר טובה אחריו / כלשונו ב'מונארכיה' שלו . כבר סב סבו היה פעיל בענייני ציבור , כפי שיש לשער על יסוד התנדבותו לצאת במסע הצלב עם קונראד , מסע שבו נפל חלל . אביו , שכפי הנראה לא יצא לו שם טוב , נמנה עם בני משפחה פעילה בחיי החברה במקום , וממנו קיבל דאנטי בירושה את נטיית הלב לעסקנות ציבורית . דאנטי אליגיירי נולד בחודש מאי 1265 בעיר פירינצי , בן למשפחת גוולפים , שניצ חו ( באותה שנה , ( 1266 / 1265 את הגיבלינים וגירשו אותם מן העיר . אמו מתה עליו בילדותו , והצעיר נוטה היה להתבודדות וללימודים . הוא למד קלאסיקה ותיאולוגיה , וכן למד אמנויות ( נגינה , ריקוד , ציור ) והתגדר בלימודיו אלה . בשנת 1289 נמצא דאנטי , לדעת כמה מן הביוגראפים , עם הפירנטינים המנצחים את הטוי סקים הגיבלינים בקרב קאמפאלדינ . 1 בשנת 1295 נצטרף לגילדה של הרופאים והרוקחים ונכנס ראשו ורובו לעבודה בענייני ציבור : משנת 1296 היה חבר מועצת העם , שליח מיוחד , ומשנת פרנס—1300 , אחד מששת זקני העיר ( priores ) פירינצי . בכל פעילותו זו היה מרבה להעמיד על דעת עצמו , וכבר באותם הימים ידוע היה בנוקשותו ובהשקפותיו המופלגות , ללא גמישות בחיי המעשה הפוליטי . דומה הדבר , שהיה דאנטי הפעיל בכל ששת הפרנסים הללו , ועל כל פנים —איש הרוח והעקבי שבהם . 1 עי' להלן , מבוא , פרק טז , בשאלת זמן כתיבתה של . 'מונארכיה'ה באחד בנובמבר 1301 נתפסה העיר פירינצי בידי , neri-n אלה הגוולפים 'השחורים / ודאנטי , ששהה ברומא , שוב לא חזר אל עירו . 2 עי' . 1 , 1 , 'מונארכיה' עולמית אחת . זו שרשרת ההנחות והמסקנות שקשר לעצמו דאנטי ויצא עמה לדרכו לקראת פתרונה של בעיית הסדרו החדש של העולם .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר