|
עמוד:13
שעסקו גם בסחר עבדים , שימשו מקור עיקרי לתורתם של גאוני בבל וחכמי ספרד המוסלמית במרכז היהודי שבצרפת . ר' יוסף טוב עלם ( ריט"ע ) ור' אליהו בן מנחם , שפעלו בצרפת במחצית הראשונה של המאה האחת עשרה , שימשו צינור חשוב להפצת תורתם של גאוני בבל : ריט"ע פעל הרבה לכינוס תורתם של גאוני בבל . הוא שימש אחד הצינורות החשובים ביותר להפצת תורתם באירופה הנוצרית , ועשה לתכלית זו יותר מאשר כל חכם אחר בזמנו . אין אף חכם בצרפת או בגרמניה שגאוני בבל חבים לו כל כך הרבה בהפצת תורתם ומורשתם התרבותית כמו ריט"ע . הדעת נותנת , כי הוא נסתייע בפעולתו זו בחברו הקרוב , ר' אליהו בר' מנחם , שעמד בקשרים הדוקים מאד עם רב האיי גאון . ר' יוסף טוב עלם ור' אליהו בן מנחם הושפעו בסגולותיהם הפיוטיות גם מדרכם של פייטני ספרד . מחקרים שנעשו לאחרונה מלמדים על זיקה הדוקה בין ההגהות של רש"י לתלמוד הבבלי ובין נוסח התלמוד שמקורו בארצות האסלאם . אם מוסיפים לכך את שימושו של רש"י בתשובותיהם של גאוני בבל ובספר הלכות גדולות גם בפירושיו לתלמוד ( כמקורות פרשניים ) ואת שימושו בתורתם של מנחם בן סרוק ודונש בן לברט בפירושיו למקרא , מתקבל הרושם שבמהלך המאה האחת עשרה כולה הייתה גדולה , באופן יחסי , זיקתם של חכמי צרפת אל המורשה הבבלית והספרדית , ובמידה רבה בזכותם של הסוחרים הנזכרים . . 5 גרוסמן , חכמי צרפת הראשונים , עמי . 73 . 6 ראה : פליישר , שירת הקודש , עמי . 438-437 על זיקתו של ר' אליהו אל הפייטנות הספרדית ראה שם , עמ' . 70-68 . 7 נעם , הגהות רש"י לתלמוד , עמי . 150-109 . 8 כאילוסטרציה גרדא , אציין לתשובות גאונים קדמונים , מהד' קאסל , סימן צא , דף לא ע"ב : "תשובה זו השיב רב שרירא גאון לחכמי אלקרוון = ] קירואן ] והעתקתיה מן הספר שהביא רבנא ר' איתיאל . "משם ר' איתיאל הוא מחכמי גרמניה במאה האחת עשרה .
|
|