|
עמוד:8
את אמונותיו ואת דעותיו שילב רש"י , במילים מעטות וברמזים בלבד , בפירושיו למקרא ולתלמוד , בתשובותיו ובפיוטיו . גילוין וניתוחן הזהיר - תוך בדיקת מקורותיו ופולמוסו עם החברה הנוצרית - הם המאפשרים לגלות את השקפת עולמו . דנתי בכך במפורט להלן במבוא המתודי . כל הוגה דעות יונק גם מהרקע התרבותי של מקומו . תופעה זו בולטת ביותר גם באישיותו של רש"י שהושפע רבות מהמציאות ההיסטורית בזמנו , ובעיקר מהפולמוס היהודי נוצרי . לכן הקדשתי מקום לנושא זה במבוא הביוגרפי ובדיון בהשקפת עולמו בנושאים שונים . דווקא בשל ההשפעה הנדירה שהייתה ליצירתו של רש"י ( ובעיקר לפירושו לתורה ) על ערכי חינוך ותרבות של העם היהודי , נראה לי שיש הצדקה לעסוק בחקר השקפת עולמו . לא באתי כאן לסכם נושא זה , אלא לעורר ולהאיץ את העיסוק בו . לאחרונה פרסמתי מחקר על רש"י ובו הקדשתי מקום גם להשקפת עולמו . דנתי שם בחמישה עשר נושאים . בספר שלפנינו הוספתי חמישה נושאים שאינם שם והרחבתי את הדיון בנושאים האחרים ( היריעה כאן היא כפולה . ( חובה נעימה היא לי להודות לאלה שסייעו בידי בהשלמת ספר זה ובהבאתו לדפוס . רעייתי רחל טרחה הרבה בהקלדת הספר ובשיפור סגנונו . בני אריאל התקין את המפתחות . ד"ר עמוס גאולה שקד בנאמנות על עריכת הספר , ד"ר אייל בן אליהו ומאיר מוניץ , כאחראים על הוצאת ' תבונות' של מכללת יעקב הרצוג , ועמם עובדי ההוצאה לאור , ליוו במסירות את הפקת הספר וסייעו בהבאתו לדפוס . לעזר רב היו לי עובדי המכון לתצלומי כתבי יד עבריים שליד בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים ובמיוחד ד"ר אברהם דוד , חוקר ראשי בכתבי יד עבריים . אברהם גרוסמן . 1 גרוסמן , רש"י .
|
|