הקדמה

עמוד:7

הקדמה רש"י הוא אחת הדמויות המפורסמות והאהובות ביותר על בני העם היהודי . הוא זכה להערצתם הנדירה של תלמידי חכמים ופשוטי עם בכל תפוצות ישראל . השפעתו על התרבות היהודית היא ייחודית ונדירה בעצמתה . רבבות רבות של ילדים יהודים חונכו על ברכי יצירתו באירופה ובארצות האסלאם , וספגו ממנה ערכים חינוכיים רבים ומגוונים . בספר הטורים של ר' יעקב בן הרא"ש ולאחריו בשולחן ערוך נפסק להלכה , שאדם יוצא ידי חובה של קריאת "שניים מקרא ואחד תרגום" בקריאת פירוש רש"י במקום תרגום אונקלוס ( טור שו"ע , אורח חיים , רפה . ( פסיקה זו הגדילה עוד יותר את התחושה שבפירושו של רש"י לתורה טמונים ערכים ייחודים . עשרות האגדות העממיות הפלאיות שנשזרו סביב אישיותו ומשפחתו של רש"י - בעיקר במאות החמש עשרה והשש עשרה - משקפות במובהק את ההערצה הגדולה אל האיש . האגדות הללו כשלעצמן הגדילו עוד יותר את ההערצה אליו בכל שכבות החברה . אלפי דברי תורה ומחקרים נכתבו על רש"י ועל יצירתו . אין עוד חכם בעם היהודי שזכה לעיסוק כה אינטנסיבי ביצירתו , עיסוק הנמשך עד היום כמעיין המתגבר . ואולם , תופעה מפליאה היא שעל אף העיסוק המרובה ברש"י וביצירתו , נכתב מעט מאוד על השקפת עולמו . להלן , במבוא המתודי , הבאתי את דבריו של פרופ' דב רפל : "מספר החיבורים המוקדשים לרש"י מגיע לאלפים , ואולם אין ביניהם אפילו אחד המנסה להציג את תמונת . "עולמו אמנם , יש בקביעה זו מידה מסוימת של הפרזה , אך התופעה בעיקרה היא נכונה . הגורם העיקרי לכך הוא אופי יצירתו של רש"י . הוא לא תיאר את השקפת עולמו במפורש ובאופן שיטתי , כפי שעשו כמה מחכמי ישראל שפעלו בספרד . לשווא נצפה למצוא אצלו הרצאה מגובשת של אמונותיו ושל דעותיו . הפילוסופיה השפיעה רבות על התרבות היהודית בספרד , בפרובאנס ובארצות האסלאם , והיא גרמה למקצת חכמי ישראל שבארצות אלה לנסח במפורש וכמשנה סדורה את השקפת עולמם . לא כן היה אצל יהודי גרמניה וצרפת בזמנו של רש"י ואף לא אצל שכניהם הנוצרים . עקבות השכלתנות ניכרים פחות ביצירתם .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר