פרקי בראשית א

מתוך:  > פרקי בראשית א

עמוד:7

הקדמה הבדלי הסגנון וסתירות התוכן המצויים לרוב בספר התורה תלויים כולם בהבדלים ובסתירות שבין הנהגות ה' בעולם . הנהגות אלה ניכרות יפה בספר בראשית יותר מאשר בשאר ספרי התורה . שהרי רק שם מבדיל הכתוב בעקיבות ובדרך קבע בין השמות הקדושים של , 'ה שהם המקור .-להנהגותיו שם הוי"ה , שם אל שדי , שם אלהים . משום כך הייתה זו משאת נפשי זה שנים רבות לכתוב פירוש שיסביר את פשר ההבדלים והסתירות המזדקרים לעין בפרקי בראשית . וסבור הייתי שאם יעלה בידי לבאר את משמעותם שם , כבר תהיה הדרך סלולה לבאר בשיטה דומה גם את משמעות ההבדלים והסתירות שבשאר ספרי התורה . והנה היה ה' עמדי וזכיתי להשלים את הפירוש הזה ולמסור אותו לרשות הרבים . תקוותי שיהיה בו משום תרומה להבנת התורה על פי הפשטות המתחדשים בכל יום . תפילתי שיתקבל על דעת אוהבי תורה ולומדיה , שיעלימו עין מפגמיו וייתנו דעתם למעלות שאולי ימצאו בו . ואברך את ה' ששם חלקי בין יושבי בית המדרש , והחייני וקיימני והגיעני לזמן הזה , שבו חלום של שנים קם והיה למציאות . אזכיר כאן אחדים מאלה שיש להם חלק בספר הזה . בכבוד ובמורא אעלה את זכר אבי מורי , פרופ' שמשון ברויאר ז"ל , יליד פרנקפורט , איש ירושלים , שלימדני תורה מנעוריי , העלני לארץ ישראל והעריב לי את התורה ואת מצוותיה . הוא היה פרופסור למתמטיקה , וכל ימיו עמל לפרנסת ביתו ; אך החוויה המרכזית של חייו הייתה שיעור הגמרא שהוא נתן בביתו פעמיים בשבוע , וכל מעייניו היו נתונים רק לדקדוק במצוות ולהקפדה על שמירתן . בהערצה אזכיר את דודי הגדול , ד"ר יצחק ברויאר ז"ל , שהייתי אמון על תורתו משחר נעוריי . הוא שלל בספריו כל אפשרות של סתירה בין מדעי הטבע ובין האמונה בבריאת העולם . כי הקב"ה היה יכול לברוא במאמר פיו ביום אחד את מה שהטבע יכול לחולל רק אחרי התפתחות של מיליוני שנים . ובשיטה דומה מתבטלות מאליהן כל הסתירות שבין התגליות של מדע המקרא ובין האמונה בתורה מן השמים . כי הקב"ה יכול לכתוב ברגע כמימריה את מה שבני אדם יכולים לכתוב רק במאמצים משותפים של מחברים שונים , אחרי התפתחות של מאות בשנים . ולא עוד , אלא יש גם הפריה והעשרה הדדית בין המדע ובין האמונה . מדע הטבע מגלה את גבורות ה' בעולם שנברא במאמר ה' ונמסר אחר כך לשלטון חוקי הטבע ; ובדומה לכך מדע המקרא מראה לנו נפלאות

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר