|
עמוד:יא
מבוא מהי מצווה ולמה היא באה ? אם יכולנו להגדיר את המצוות כ"ציוויים" היתה התשובה לשאלה זו פשוטה ולא מסובכת . היינו יכולים להתקדם עוד צעד ולהוסיף "מפי האלוהים" - "ציוויים מפי . "האלוהים אך הגדרה פשטנית זו איננה מספיקה שכן מצווה היא הרבה יותר מציווי . קיום מושלם של מצווה מחולל מהפכה בנשמתו של המקיים ומעלה אותו לשיאים רוחניים חדשים בחיפושו אחרי האלוהים וברצונו להידבק בו יתברך . יהודה הלוי אף טען כי קיום המצוות מעלה את האדם לדרגת הנבואה . הרמב"ן הבין את המצוות כאמצעי המטהר והמזכך את היהודי מהיצרים של קלות ראש ושל רשעות , אך הרמב"ם , מאידך , נקט גישה מנוגדת ; עבורו המצוות הן מקור שמחה וסיפוק רוחני עילאי . המצווה היא מעיין שמחה ולכן צריכים לקיימה מתוך התלהבות . לדעת הרמב"ם המצוות מגינות על האדם נגד פיתויו של יצר הרע . חסדאי קרשקש , שהיה עד להתקפותיה של הנצרות נגד היהדות , הבין שהמצוות קושרות את היהודי לאלוהיו ומגדילות את אהבתו ואת יראתו ורעיון זד . הוא הנושא המרכזי של ספרו המפורסם אור" , . "הי הפילוסוף יוסף אלבו והמיסטיקן אליעזר ממץ * מסכימים עם קרשקש . מחכמי ישראל היו שהתייחסו לשאלה : האם יש ערך או תועלת בקיום מצוות שעבר זמנן ובלימודן , כגון אלה הקשורות בעבודת בית המקדש וענייני טומאה וטהרה ? אם מצוות אינן נוהגות , איך יכולות הן להיות מקור שמחה ? חכם אחד הביע את הדעה שישנם שני דברים נפרדים שהיהודי חייב לעשותם : האחד הוא לקיים את המצוות והשני הוא ללמוד אותן , והדבר השני שייך גם במצוות שעבר זמנן . חכם אחר' טען שיש ערך חינוכי ודתי בזכירת המצוות שהיו נוהגות בעבר ושמילאו תפקיד כה חשוב בחיי האומה , ועוד - הרי בימות המשיח תהיינה מצוות אלה נוהגות שוב . הרב אברהם שמואל בנימין סופר 10 גרס שהחובה הראשונה המוטלת על היהודי היא לשמור את המצוות בלי לשאול על טעמיהן או לחקור את פירושן . כשעמדו בני ישראל בהר סיני אמרו "נעשה , "ונשמע היינו הקדימו את ה " נעשה" ל"נשמע - '' . 1 ספר הכוזרי . vp .-x , 2 . פירוש הרמב"ן על התורה , דברים כב : ו . ג . משנה תורה , הלכות לולב , פ"ו ו . הט"ו . . 4 משנה תורה , הלכות תמורה , פ"ד , הי"ג . . 5 הקדמה לספר העיקרים . . 6 הקרמה לספר יראים . . 7 כמו , למשל , בהקדמה לספר מצוות גדול . . 8 שם . . 9 הקדמה לספר מצוות קטן . . 10 כתב סופר על התורה , דברים ז : יב .
|
|