התנ"ך

עמוד:13

הקדומה בנויה אך ורק ממיתוסים שענינם הוא צידוק או התקפה על הסדר החברתי הקיים , במונחים על טבעיים . בתנ"ך ובקבצי החוקים והפירושים שבעקבותיו , האוצרים את המחשבה העברית המקורית , משתקף ניגוד בין החברה השבטית , על קנינה השיתופי ופעילותה הכלכלית הפרימיטיבית , ובין התהליך הכלכלי הבלתי-אישי בחברה מורכבת יותר , רבודה מעמדות וקאסטות , המבוססת במידה רבה על קנין פרטי . ההשקפות האנימיסטיות של הדת השמית הקדומה מפנות מקום למושג אלוהות רוחנית . אבל מלכות הרוח האלוהית ממוזגת לא רק בשתי סגולות יסודיות אחרות , צדק ורחמים , אלא גם בברית בין אלוהים ועמו . אפשר לראות באחדות זו תחליף מושכל לקשרים חברתיים נושנים וקרובים יותר , שכבר נתרופפו . לא היה עדיין כל נסיון לסלק מן הדוקטרינה הדתית את הענין ברוחתם הגשמית של החיים עלי אדמות . תורת ההתנהגות שהוטלה על בני העדה היתה דקדקנית וכללה הכרה בכמה חובות חברתיות עליונות , שלא היו שונות הרבה מן המקובלות במשפחה הפטריארכלית ובעדה השבטית . אף-על-פי שתחום הקנין הפרטי גדל והקיף קרקע , זכויות הרכוש של הפרט נשארו מוגבלות בחומרה במשך זמן רב . חוקים לשמירת הקרקע בבעלות המשפחה , והמוסד של שנת היובל ( אף-על-פי שאין כל פרטים על קיומו למעשה , ( הם דוגמאות להגבלה עדתית של זכויות הפרט . אבל את התפרדות העדה הפרימיטיבית , אי-אפשר היה לעצ 1 ר . עם התפתחות הקנין הפרטי בא המסחר , הפנימי והחיצוני , ועמו האפשרות לצבור נכסים . זוהי התקופה בה עלתה המלוכה הישראלית . תמונת החברה באותו זמן , כפי שהיא מותוית בספר מלכים , וביתר הדגשה בקינות הנביאים , מחאותיהם וחזונם , מעידה על חלוקה ברורה לעשירים ועניים . מותרות החצר נשענו על הגידול ההדרגי של מעמד משועבד . הוצאות בית המלוכה , המלחמות והבניה הציבורית הנרחבת מומנו על-ידי ארגוניות , ריוחי המלך מן המונופולין על סחר החוץ , עבודות-כפיה ומיסוי כבד ג . התוצאות היו התרוששות ההמונים , העברתם מנחלותיהם וצמיחת מעמד ,, . "מדוכא השינוי באקלים הכלכלי משתקף במרד הרוחני של הנביאים . בגנותם את תאותנות החברה החדשה ביקשו להשיב את הבריות אל דרך החיים של הצו-האלוהי , להחיות את הצדק והרחמים כעקרונות ההתנהגות החברתית . הם ייסרו את המעמדות המסחריים החדשים , נושכי-הנשך ועושקי האדמה ; והם שבו והטיפו להגבלת זכויות הקנין הפרטי . בכמה ענינים הצליחו . האיסור לחבול את בגדי החייב או כליו » 1 ראה ויקרא כ"ה , , 'י י '' א . 1 ראה מלכים , 'א ה' י '' ג ואילך . * ראה שמות יב , ו"'כ , כ '" ז ; הברים , כ '' ד , . 'ו

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר