|
עמוד:23
צוואתו של עבדאללה עזאם לא הרחק ממקום חיסולו של אוסאמה בן לאדן נהרג ב 1989 - בפיצוץ מסתורי בעיר פשוואר מורו הרוחני , הפלסטיני שיח' עבדאללה יוסף עזאם . מי היה השיח' שדגל בג'יהאד כתכלית חיים , וכיצד הגשים תלמידו בן לאדן את צוואתו הרוחנית שאול ברטל ד"ר , מרצה לעניינים פלסטיניים באוניברסיטת בר-אילן ; osh-re @ zahav . net . il גופי הטרור העולמיים התמודדו בשנה האחרונה עם הסתלקותו מהזירה של מי שהיה דמות דומיננטית במלחמת הג'יהאד , מנהיג אל - קאעידה אוסאמה בן לאדן . 22 שנים קודם לכן חוסל מנהיג טרור אחר שהיה מורו הנערץ של בן לאדן - הפלסטיני שיח' עבדאללה יוסף עזאם , הידוע גם כשיח' הג'יהאד . עזאם הוא מושא להערצה בקרב מוסלמים רבים חדורי להט ואידיאולוגיה הנושאים את שמו על שפתותיהם בטרם ילכו לגן העדן עם 72 הבתולות . בחינת צוואתו שאותה הוריש לתלמידיו לפני מותו אינה מותירה ספק כי התלמיד בן לאדן הלך בדרכי מורו . " משום מה" גם המורה וגם תלמידו לא זכו להשלים את ימי חייהם בשלווה ובנחת . עזאם שהטיף כל ימיו ללכת בדרך הג'יהאד ולמות כשהיד " זכה" יחד עם שני בניו , מחמד ואברהים , להגשים את שאיפתו בפיצוץ מסתורי בפשוואר שבפקיסטן ב 25 - בנובמבר . 1989 נסיבות מותו עודן מעורפלות , וישנן דעות שונות מי הוא הגורם העומד מאחורי מותו . כך או כך , השפעתו של עזאם על הג'יהאד העולמי ככלל ועל הג'יהאד הפלסטיני בפרט היא עצומה . דמותו של עזאם , השיח' המג'אהד ששילב בחייו " תורה ועבודת , "יהאד'הג שימשה השראה לתנועת חמאס שאף קראה לאקדמיה הצבאית שהקימה על שמו . כתביו ומאמריו עדיין נפוצים בקרב ארגונים אסלאמיים רבים הרואים בהם ספרות המדריכה את דרכם . גם ארגוני האסלאם הפלסטיניים מעריצים דמות זו . מה אם כן יותר ראוי מלצטט את מאמרו של עזאם בספרון של הג'יהאד האסלאמי בפלסטין המוקדש למותם של " שהידי חברון" מ 16 - באפריל . 1995 בספרון , לצד הספד שנישא עליו על ידי עמר סלימאן אל - אשכאר המשווה את עזאם לאחד מגדולי האומה האסלאמית בדומה לצלאח אל - דין ולעומר אבן אל - ח'טאב , מובאת דרשתו של עזאם במלואה . דרשה שנישאה לזכרו של השהיד ג'לאל אל - דין חקאני באפריל . 1986 בדבריו מדגיש עזאם את הג'יהאד כתכלית חייו של המוסלמי : " חייכם הם הג'יהאד , תפארתכם בג'יהאד , ונוכחותכם קשורה קשר גורלי לדרך . "יהאד'הג מהותה של דת האסלאם לפי עזאם היא הלחימה בכופרים : " אלה אשר חושבים כי דת האל יכולה לנצח ללא ג'יהאד , לחימה , דם , חלקי גוף כאלה וגולגולות , אינם מבינים טבעה של דת . "זו עזאם הטיף לתומכיו ולתלמידיו להתרחק מן ההנאות ולהשתוקק למוות : " השתוקקו למוות המעניק לכם את החיים . אל תשלו את עצמכם בשאיפתכם [ למשהו אחר פרט למוות . [ אל תטעו ללכת אחר אלוהי . "ההבל היסוד לתפיסתו של עזאם נעוץ בפרשנות הרחבה אשר ייחס לפסוק המכונה פסוק החרב בקוראן . " כי הנוסח המכריע והתשובה הנחרצת [ בפסוק החרב ] הם שנותנים את התשובה לכל מי שרוצה להתענג על פסוקי המלחמה למען האלוהים . או להעז פנים כלפי הפסוקים המפורשים או להחליף [ פסוקים אלה ] במשמעות גלויה וסופית אחרת . לכן יש לראות פסוקים אחרונים אלו [ פסוק החרב ] כהדרכה סופית של הטקסט . " פסוק החרב הוא : ' הילחמו במשתפים כולם , כשם שהם נלחמים בכם כולם , ודעו כי אלוהים הוא עם . 'היראים או הפסוק ' עם תום החודשים הקדושים הרגו את הכופרים בכל מקום שבו תמצאום , תפסו אותם , כתרו אותם וארבו להם בכל מקום שהוא . אולם אם יחזרו בתשובה ויקיימו את התפילה ויתנו צדקה ( זכאת , ( שלחו אותם לחופשי כי אללה סולח ורחום . "' בן לאדן הגשים בחייו את צוואתו של מורו עבדאללה עזאם ומאז הפיגוע במגדלי התאומים ב 11 - בספטמבר 2001 המשיך לבצע ולתכנן כראש ארגון אל - קאעידה פעולות טרור רבות . עזאם הרי לימדו כי אי - השתתפות בג'יהאד פירושה כפירה . " אני לא רואה שום דרך - אלוהים יודע - מה ההבדל היום : בין נטישת הלחימה למען האל לבין נטישת התפילה , הצום ונתינת . "הצדקה אין אפשרות להשתחרר מחובה זו שכן כולם חייבים בג'יהאד . המחויבות לג'יהאד היא מוחלטת בכל מקום שבו המוסלמים מותקפים . " אין שום הבדל בין הלחימה בפלסטין או באפגניסטן או בכל נקודה שהיא מבין האדמות שבהן מושפלים המאמינים על ידי . "הכופרים בן לאדן אומנם מת , אך האידיאולוגיה הרצחנית הזאת עדיין חיה ובועטת . בן לאדן הגשים בחייו את צוואתו של מורו עבדאללה עזאם ומאז הפיגוע במגדלי התאומים המשיך לבצע ולתכנן פעולות טרור רבות . עזאם הרי לימדו כי אי - השתתפות בג'יהאד פירושה כפירה . אין אפשרות להשתחרר מחובה זו שכן כולם חייבים בג'יהאד שיח' עבדאללה יוסף עזאם . השפעה עצומה על הג'יהאד העולמי
|
|