פתיחה

מתוך:  > מראות נשברות > פתיחה

עמוד:12

אותה ולהשיבה לזיכרון הפרטי של הניצולים . שני המחזאים מסתייגים ממסחורה של השואה ומרתימתה למטרות תועלתניות בתחום הכלכלי והמדיני-לאומי . המחזות מציגים את החברה הישראלית כחברה מיליטריסטית שהלחימה היא לה דרך חיים : סובול פונה להיסטוריה הרחוקה והקרובה כדי לסמן את נטיותיה האובדניות ; מיטלפונקט מבקר את ההתמודדות עם מצב המלחמה בדרך של הימלטות אל השכחה . שניהם בוחרים בתבנית מחזה זיכרון , מחזה שהוא פעולת היזכרות של הגיבור , ובתבנית של מחזה בתוך מחזה , אצל מיטלפונקט בצורה מצומצמת ואצל סובול כשפה תיאטרונית מגובשת במחזותיו בשנות . 80-ה החברה הישראלית במחזות מאופיינת גם באתוסים שלה , דוגמת ההתיישבות ועבודה עברית , הקרבן , מעטים מול רבים , האתוס הצבאי ואתוס הגבורה , טוהר הנשק , הרעות ואחוות הלוחמים ועוד . המחזות , המצביעים על פער כין האתוסים לדמויות האמורות לשקף אותם , תורמים כך לפירוקם ולהבניית אתוסים חלופיים . על הרוב אין המחזות וההצגות של סובול ומיטלפונקט החלוץ שלפני המחנה . הם משקפים בדרך אמנותית ובאמצעים תיאטרוניים הלכי רוח שאמצעי התקשורת וחוקרי התרבות עסקו בהם . הספר דן באופן ייצוג האתוסים במחזות ובפירוקם בזיקה למחקריהם של היסטוריונים וחוקרי תרבות ישראלים ומראה שסובול ומיטלפונקט לא פעלו בחלל ריק והיו יחסי הגומלין בין הצגותיהם לבין המציאות שמחוץ לתיאטרון . אלה נבחנים גם דרך הדיון בהתקבלות המחזות , ששותפים לה צופים , מבקרי תיאטרון , חוקרי אקדמיה והמחזאים עצמם המגיבים על ההצגות ועל התגובות עליהן . לשון המחזות היא מרכיב חשוב באפיון הישראליות במחזותיהם של סובול ומיטלפונקט , שהביאו לבמה את השפה הדבורה ואת ביטויי הסלנג של זמנם והוסיפו ביטויי סלנג משלהם . המחזות נבדקו גם מצד התשתית התרבותית , המובאות והרמיזות שהם מהדהדים , והוארו תופעות לשוניות מיוחדות לכל יוצר . הדיון בכל יוצר לעצמו מבליט את המייחד כל אחד מהם . מחזותיו של סובול על מגוון סוגותיהם - הדוקומנטרית , ההיסטורית , הריאליסטית והסאטירית - כמוהם כבדיקת c . t . הסורקת את אבריה של החברה הישראלית כדי לאתר את הגורמים לחולי בהגשמה הציונית . מיטלפונקט מפריד את הסאטירות ואופרות הרוק ממחזותיו - מחזות ריאליסטיים , משולבים לעתים במעמדים לא-ריאליסטיים ולעתים ביסודות מהקומדיה . הנושאים הפוליטיים במחזותיו יש שהם מודגשים , יש שהם רק נרמזים אגב עיסוק בנושאים אחרים , פרטיים , ובחלק מהמחזות אינם מופיעים כלל .

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר