|
עמוד:7
פתח דבר יובל שחר ילדים הם חלק מן החברה האנושית . הם מייצגים את השלב המוקדם בחייו של כל אחד מאתנו , והם שכבת הגיל הצעירה של החברה . לפיכך חלקם של הילד ושל הילדות הוא שווה כמות וערך לאלה של הבגרות , של ההורות , של " סבאות " ושל הזקנה . לא כל אדם זוכה להורות ולאריכות ימים . לעומת זאת כל אדם שחי ולו תקופת חיים קצרה , היה ילד וחווה ילדות . יתרה מזו , הורינו " הם ההורים הפרטיים של כל אחד מאתנו , אך "ילדינו " הוא מושג טעון וכפול משמעות לפחות : הילדים הפרטיים שלנו וגם הילדים , דור העתיד , החברה שבה אנו חיים . זו מהות העומק שמעמיסה על הילד ועל הילדות משמעויות רבות , הרבה מעבר לעולמו הפרטי של הילד ואף מעבר לאחריות ולתחושות המלוות את הוריו ואת משפחתו המצומצמת . ואם כך בכל עת , שבעתיים נכון הדבר בתקופות של מהפכות ושל תמורות חברתיות ולאומיות , שהרי המאבק על שינוי הוא קודם כול למען העתיד : למען הילדים של היום ולמען אלה שאנו מבקשים להביא לעולם טוב יותר . הילדים במידה רבה פתוחים יותר לשינוי הצפוי ויישאו ביתר קלות מכאוביו , שהרי הם טרם אחוזים במסורתי ובקיים , וערוכים טוב יותר בגופם וברוחם לקבל את התמורות . בעתות כאלה הם התקווה האמיתית שמניעה ומפעמת את המהפכן ואת המהפכה . בה בעת הם המרחב הרגיש ביותר למניפולציות - הן מודעות והן נסתרות - להגברת פעולתה של תעמולה חשבון מהלך חינוכי הדרגתי ועמוק . בחינת מקומם של ילדים ושל נוער בשעות סער חברתי ולאומי היא נייר לקמוס רגיש ביותר להערכת טיבה המהפכה עצמה על ריבוי פניה . ולא עוד , אלא שזוהי בחינה מתמשכת , המתנוונת במהלך חייו של נוער המהפכה ומאפשרת את בחינתה החוזרת והמתרעננת בפרספקטיבה רב-דורית הולכת ונשנית . תחילתו של קובץ המחקרים היא בכנס שנערך באוניברסיטת תל-אביב , שיתוף פעולה של הקבץ הלימודים "חינוך ותרבות הילד " במסגרת תכנית הלימודים הכלליים והבין-תחומיים בפקולטה למדעי הרוח ובית הספר
|
דור לדור
|