הקדמה

עמוד:13

בעשור הראשון לקיומה חל מהפך רעיוני אידיאולוגי במשנתה המדינית של חזבאללה . מתנועה אסלאמית , שקראה להפלת השלטון בלבנון ולא הכירה בגבולותיה ובמוסדותיה , הפכה חזבאללה לחלק מהמדינה הלבנונית . מרכיבים מהותיים בתפיסותיה הרעיוניות קיבלו סדר עדיפות שונה : לבנוני אסלאמי ולא רק אסלאמי . אולם הדעת נותנת כי חזבאללה לא ויתרה על יעדה המרכזי - לכונן חברה אסלאמית שתישען על המוסדות האלטרנטיביים שהקימה התנועה בסיועה של איראן ; מעין "מדינת , "חזבאללה כפי שהראה הסוציולוג הלבנוני ודאח שרארה בספר מעמיק וחשוב , הנושא שם זה , שראה אור ב 1996 בבירות . מערכת מסועפת של חינוך , דת , בריאות , חברה וצדקה התומכת במיליציה לוחמת של התנועה שהיא הבסיס לקיומה של חזבאללה . גם כאשר שולחת התנועה את נציגיה לפרלמנט הלבנוני ובמוסדותיה מתנהל ויכוח האם להשתלב בממשלת לבנון , נותר הג'האד בישראל כוח החיים של חזבאללה ומקור הגיוס והתמיכה העיקרי של חבריה . ויתור על הג'האד ירוקן את התנועה מנכסיה . כתנועה הנשענת על חברה מגויסת ולוחמת , הציבה חזבאללה את ההקרבה העצמית - אסתשהאד - במאבק נגד ישראל כערך עליון . היא קידשה את מקריבי הנפש - שו-הךא - ודאגה לכל מחסורם של משפחותיהם . חסן נצראללה , מנהיג התנועה , ובעצמו אב ששכל את בכורו בקרב נגד ישראל , מביט בגאווה יתרה לעבר החברה הישראלית המתייסרת בכאב מופגן כל אימת שהיא קוברת אחד מבניה . לתפיסתה של חזבאללה פעורה תהום עמוקה בין שתי החברות . זו הרואה במוות במהלך הג ' האד את תכלית הקיום ומבטיחה לכל חלל מחלליה את מנעמי גן העדן ; לבין זו המקדשת את החיים , סולדת מהמוות ורואה בכל חלל בלבנון קורבן חינם המוקרב אל המולך . בחזבאללה מאמינים שרק הנחישות להמשיך להקריב את בניה אל מול חוסר רצונה של החברה הישראלית להילחם על אדמה זרה , יביא לה את הניצחון . הספר מתבסס על עבודת דוקטור שנכתבה במהלך 1993 1994 במרכז דיין , באוניברסיטת תל אביב , ועברה שינויים ועדכונים . מקורותיו נשענו על פרסומים וכתבים של אישים מתנועות ומוסדות שיעים ואיראנים שפעלו בלבנון , עיתונות לבנונית ואיראנית , ומידע שהעמידו לרשותי ברוב טובם איראנים שפעלו בלבנון טרם המהפכה האסלאמית והעדיפו להישאר באלמוניותם . ובשולי הדברים , הערה טכנית . בתעתיק השמות והמונחים מערבית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר