נצרת מראשיתה ועד לתקופה הצלבנית

עמוד:12

במקום זה על גבעותיה של נצרת , היתה מולדת הנצרות , וכאן היה כור מחצבתו של מייסד הכנסיה , ולו מביעים הנוצרים בכל רחבי תבל את רחשי ליבם . במקום זה , הרחוק משאון העולם וחוויותיו , ומבודד בין ההרים , חלם ישו והזה על עתיד עמו ועל מלכות השמים . (*) נצרת בתקופתו של ישו היתה כפר קטן וחסר חשיבות , כפי שאנו למדים בין השאר מדבריו של נתנאל : "האם יכולה טובה כלשהי לצמוח מנצרת" ( יוחנן א , מו . ( אף שהכתובים מכנים את נצרת כ"עיר" ( מתי ג , כג ; לוקס א , כו , ( פרושה במובן המזרחי של המלה הוא כפר , ואמנם נצרת היתה כפר דל וחסר חשיבות עד כדי כך שאין היא נזכרת ברשימת ישובי הגליל במקרא ( יהו' טו , ( ואף יוסף בן מתתיהו אינו טורח להזכירה , הגם שהוא מזכיר 204 כפרים אחרים בגליל . אעפ"כ , נצרת היתה מיושבת כבר מתקופת הברונזה , כפי שעולה מהחפירות הארכיאולוגיות האחרונות שנערכו בה . החפירות והמחקרים הראו עוד , שהכפר הקדום של נצרת השתרע באזור שבין כנסית הבשורה וכנסית בית המלאכה של יוסף . במקום נתגלו ממגורות רבות , שאחדות מהן תוארכו לתקופה הישראלית . הן היו חצובות בסלע , האחת ע"ג רעותה . כן נתגלו במקום בורות מים , מעצת ת שמן , גתות ואבני ריחיים . ממצאים אלו מצביעים על אופיה החקלאי של נצרת , שסיפקה ודאי את תוצרתה החקלאית גם לערים הסמוכות , יפיע וציפורי . כאשר ישו נולד , היתה כבר בנצרת קהילה יהודית . אין לכך הוכחה בכתובים , אך הקברים הרבים מעידים כי נצרת היתה מיושבת החל מתקופות קדומות . ניתן לקבוע בברור את מציאותם של לא פחות 23-מ קברים . מהם 18 הם קברי כוכים ( קטקומבות ) שהיתה אחת מצורות הקבורה המקובלות ביותר בקרב היהודים בתקופת בית שני . אחדים מהקברים היו מהתקופה הרומית . ארבעה מהם נמצאו חתומים באבני גולל והם כנראה מאוחרים יחסית . יש בממצאים אלו להעיד , כי הישוב בנצרת הגיע לשיאו בתקופת ישו . * "הרי יהודה המדכאים בגאונם , סביבות ירושלים האיומות והצחיחות יצרו את הנביא הלוחם התקיף , המעמיד את רצונו נגד רצון כל העולם , המתרעם על עושק משפט בחברה , המנבא לנקמה בגוים ותוכחה בלאומים . אולי הרי הגליל המרחיבים את הלב , סביבות נצרת , שעם כל הדר גאונן בהן רוך ונעימות ושלוה . נצרת שהיא מסוגרת בין הריה , שכל סערות המלחמה הגיעו עדיה , אך כבת קול עמומה .,. נצרת הנידחת והשכוחה מלב ( והרי הגליל ) יכולה ליצור חולם ומתקן עולם ,,, לא מתוך התקוממות מזוינת לרומים אלא מתוך תיקונו הפנימי של הפרט , שיגרור אחריו את ישועת ה " מידי הרומיים" ( קלוזנר , עמ ' , ( 260 שרידי עמודים מבית כנסת שנמצאו בנצרת העמודים , שנמצאו בראשית המאה הנוכחית בתחום נצרת הקדומה , מקורם בבית כנסת יהודי . על בסיסי העמודים אותיות עבריות ונבטיות והם דומים בצורתם לבסיסים שנמצאו בבכ " נ אחרים ( גרש , אום אל עמד . ( הבסיסים נתגלו בשימוש משני במבנה מוסלמי . הם שמורים כיום במנזר הפרנציםקאני בנצרת .

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר