|
עמוד:13
כלומר , מחקרי העוני המאבחנים את העניים על פי רמת הכנסתם היחסית ( או אפילו אלה המשתמשים במדד מתקדם או מוכלל יותר ) הם רק צד אחד של המטבע - צד שתרמו לו רבות מחקרים כלכליים וסוציולוגיים גם יחד . אך תרומתה הייחודית של הסוציולוגיה לחקר העוני נובעת , על פי תפיסתי , לא מהתמקדות בשאלות כגון "איזה אחוז מהאוכלוסייה חי מתחת לקו העוני" ו"מה אפשר לעשות כדי לחלצו , "משם אלא מן הניסיון להבין את ההקשר החברתי שהעניים חיים בו , ובמיוחד מן הניסיון לענות על השאלה אם העניים שונים באופן איכותי משאר הפרטים בחברה . כאשר אנו מדברים על עוני ועל עניים , האם אנו מתכוונים לקבוצה חברתית מוגדרת , בעלת מאפיינים ברורים , המבחינים בינה לבין קבוצות אחרות באוכלוסייה , או שמדובר באנשים שיש להם פחות כסף ? אם זו אכן קבוצה חברתית מובחנת , מהם מאפייניה ? האם היא מתאפיינת בדפוסי חיים ייחודיים ובסיכויי חיים ייחודיים , השונים מדפוסי חייהן ומסיכוייהן של קבוצות אחרות בחברה ? שאלות אלה הן בעלות חשיבות לא למען עצם איתורה של קבוצה ייחודית , אלא בעיקר כדי להבין את העוני כמצב מתמשך וכרוני וכדי להבין את סיבותיו ותוצאותיו . יתרה מכך , סוגיות אלה מקבלות משנה חשיבות כאשר עוסקים במדיניות ציבורית שמטרתה צמצום העוני או תמיכה בעניים . מרבית הנמצאים מתחת לקו העוני ברגע נתון ייחלצו ממצב זה בלי כל עזרה של מערכת הרווחה או בעזרה זמנית וחד פעמית . ( Duncan , 1984 ) אובדן מקום עבודה , מחלה או גירושים עלולים לדרדר משפחה אל מתחת לקו העוני , אך מציאת עבודה חדשה או שיפור מצב הבריאות יכולים להוציאה ממצב זה . אם זו הייתה תמונתו של העוני , היה אפשר לומר שעניים הם אנשים חסרי אמצעים , הנמצאים בתחתית סולם ההכנסות בעיקר בגלל אובדן מקורות פרנסה ואינם שונים מכלל האוכלוסייה , ולכן , הגורמים שאמורים לשפר את ההכנסות בחברה ישפרו גם את מצבם הכלכלי ויחלצו אותם מעוני . אך לא כל העניים הם כאלה המתנסים בעוני באופן חד פעמי . ישנם כאלה החיים בעוני לאורך זמן . עוני כרוני שונה במהותו מעוני זמני . הוא מתמשך , סיבותיו הן אחרות והשלכותיו הן ארוכות טווח , כפי שמסכימים חוקרי העוני מכל הדיסציפלינות . ההשלכות העיקריות הן על הילדים , הגדלים במצוקה כלכלית ולפיכך אינם נהנים מנגישות למשאבי החברה , כגון חינוך נאות . < Brooks-Gunn et al ., 1997 ) יתרה מכך , מחקרים רבים מראים שישנה העברה בינדורית של עוני , כלומר , העוני מנציח את עצמו , כך שרבים מן הילדים החיים בתנאי מצוקה יגדלו להיות בוגרים עניים . ההעברה הבינדורית של העוני אינה "מילת . "קסם היא מתארת תהליך חיים מתמשך : מי שחי בתנאי מצוקה מתחיל מעמדת זינוק נחותה , והחסר המצטבר במהלך החיים ( מערכת חינוך לא טובה , נשירה מן הלימודים , חוסר יכולת למצוא עבודה טובה ) יגביר את הסיכוי להמשיך ולהיות עני Stier & Tienda , ) . ( 2001 כך מתגבשת קבוצה שנחיתותה אינה באה לידי ביטוי רק בהיבט הכלכלי , אלא גם בתחומי חיים אחרים , כאשר במקרים קיצוניים , קבוצה זו , החסרה הזדמנויות ותקוות לעתיד , מתנתקת כליל מן העשייה החברתית . ( Wilson , 1987 ) לטענתי , מחקר המתמקד בעוני בהיבט של אי שוויון אינו יכול לענות על השאלה אם העניים שונים איכותית משאר החברה , וזאת מכמה סיבות : ראשית , הגדרת קו העוני היא שרירותית ברוב המקרים . כאשר עוני נמדד באופן יחסי , נקבע קו דמיוני בזנב השמאלי של התפלגות ההכנסות , כל מי שנמצא מתחתיו נחשב כעני ומי שמעליו מוגדר כמי שאינו עני . קו העוני תלוי בדרך כלל בהתפלגות ההכנסות בחברה כולה , כלומר במצב האי שוויון ,
|
|