דברי פתיחה

עמוד:ו

בני אדם . ההיסטוריון ההולנדי הוייזץגה אומר על כמה מאישי הריניסאנס ודבריה המובהקים : 'הם שואפים לשיטות כאמנות ובדעת התחומות פה יפה , המנוסחות גמר ניסוח , שאינן משתמעות לשני פנים , ואין חותם אישי טבוע . 'בהן היו הבריות מחסשיס את המוחלט ואת הקובע ומכריע בתורותיו ובמפעליו הגדולים של העולם העתיק , אבל היו מבקשים אחריו גם בנצרות הקדומה . ג < ושוב נובע מכאן , שאין לראות את עיקרה של הריניסאנס , את אם תכונתה ב'פגניות , 'היפה בכפירה הגמורה או באי הריליגיוזיות : מוצאים אנו כנגדן תכונות ומגמות אחרות , שלא באו בחינת תגובה וםם שכנגד בלבד לתופעות הללו , אלא היו בעלות רצייה עמוקה וחזקה משל עצמן , והללו נתקפחו בתיאורו של בורקהארט . ואמנם בורקהארט עצמו הכיר והודה בכך . כשלושים שנה לאחר צאת חיבורו 'תרבות הריניסאנס' כותב בורקהארט לאמור : 'בקרב התחייה האמנותית והספרותית של איטליה עשה את שליחותו הזרם החזק והגדול , זה של יראת הכבוד בפני הדת , של אידור והידיר הקדוש , ויגאה ויסאן הזרם האחר כמה שלגאה ולהיכן שיגאה . זוכרני עדיין יפה יםה , איזה רושם עשתה עלי לשעבר תופעה זו בחקירותי , ואני מצטער על שלא נדרשתי אל העניין ביתר . "שקידה המדע של ימינו , ובייחוד הבלשן בורדאך הורו , שהשאיפה , 'ריניסאנס"ל בחינת התחדשותו של כל האדם , מעורה היתה מימי הביניים ברעיון דתי , ששפע מן הברית החדשה , ומקורו הראשון—נביאי ישראל . אם המחשבה ההיסטורית שלאחר בורקהארט הכניסה כמה תיקונים בספרו , הרי דברים אחרים נמצאים מיסקנים והולכים על ידי עצמו - אלא שדברים אלד , אינם כתובים בספרון ברם קוראים מודירניים עמדו והכניסו בו מהרהורי לבם שלהם , ולא קוראים גרועים ושטחיים בלבד אלא גם קוראים חשובים , כגון פילוסוף זה שמצא אצל בורקהארט ( וממנו למד הרבה ) את שרצה למצוא : את הערצת 'האדם , 'העליון העומד למעלה מדעת טוב ורע . בורקהארט לא העריצו . הוא התפלא לגדולה , אבל הרגיש עצמו אפילו לגבי אישיות באישיותו של וךמיסטוקליס 'מיטלטל והול ך לכאן ולכאן בין הערצה ופלצות , סילוד . 'וסלידה 'רצון השליטה' לשם עצמה של השליטה , שני ? קזה ראה בו את הנעלה שברגשות , נראה על בורקהארט כרע לפי כל עצמו . האנוכיות שלא נתערערה של 'האדם הגיבורי'אינם בעיניו בשום פנים אידיאל של האנושות . באחת מהרצאותיו הוא שם בפי פסלי יוון המהרהרים על עצמם ועל גורלם את הדברים הבאים ; 'לא חיינו אלא לעצמנו בלבד' וגרמנו יסורים לכל זולתנו , ולכן נגזרה עלינו הכ ^ . 'יה מ . £ 1 . ט

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר