דברי פתיחה

עמוד:ה

דברי פתיחה הססר 'תרבות הריניסאנס * של בורקהארט הוא מספרי ההיסטוריר המועטים שאינם מתיישנים . אפילו יתגלו עובדות חדשות מאותר . תקופה שדורש בה ספר זה , ואפילו יוארו כמה עוברות באור חדש , תתגלה טעותה של דעה זו או חברתה של המחבר , הרי תנועה זו בכללותה שתיאר החוקר עשויה לעמוד ולהתקיים דורות מרובים , משום שנתפרשה כאן פרשה היסטורית בידי אדם שחזה גופי קוויה ועמד על כבשונה . שוב אין להם לדורשי רשומות שבאו אחריו אלא להראות על החסרים שלקה בהם ספר זה ועד כמה חד צדדי היה ! ברם אסור להם להסיח את הדעת מכן . שכרוכות יחדו חד צדדיותו וגאוניותו ואין להפריד ביניהן . ואמנם העלתה החקירה ההיסטורית במשך תשעים שנה כמעט , שעברו מן היום בו ראה הספר הזה לראשונה אור עולם , ( 1860 ) כמד . תוצאות הנוטות נטייה מועטת או מרובה מדעותיושל איש שווייץ זה הדגול . ואלו הן בעיקר א ) אין להפליג בתחימת תחומין לתקופות , כפי שנתכוונה לכך האינטו" איציה הנועזת של בירקהארט . מכמה בחינות דבקה הריניסאנס דביקות חזקה יותר בימי הבינים ממה שעולה מתוך דפי הספר הזה . אמנם ראה בורקהארט יפה בימי הביניים כמה תכונות הדומות לתכונותיה של תקופת הריניסאנס , אבל הסביר אותן בחינת רמזי התקנה ובש 1 י רת העתיד בלבד . כנגד זה עומדים החוקרים וטוענים היום-וטענה זו יש לה על מה שתסמוך — שיש בהשקפה כזו כדי לקפח את ערכה העצמי של תקופה גדולה כמותה של תקופת ימי הביניים . מצווים אנו , למשל , להודות מכאן באינ' דיבידואליזם , שגופי סימניו כבר ניכרו בהם בימי הביניים , ומכאן — באמונה בסמכות המקודשת , הרווחת עוד ומהלכת בתקופת הריניסאנס : אם בסמכות של העולם העתיק על צורותיו וכלליו שנתלבשה בלבוש ההומאניזם , ואם בסמכות של הכנסייה על לבושה ודמותה החדשה . ב ) מכאן שמרובים ניגודית וקרעיה של תנועת הריניסאנס , מרובים יותר ממה שרגילים הבריות לשער . אמנם אין ספק בדבר , שהאידיבידואליזם , המצוייר בידי בורקהארט בצבעים מבהיקים כל כך , הוא אחד מגופי סימניה הבולטים ביותר , אבל כנגדו עומדים כוחות אחרים , שחיוניותם אינה פחותה מחיוניותו של זה . והרי מושג האינדיבידואליזם גומו עלול להטעות : שכן כוחה ורבגוניותה של ההתפתחות האישית בריניסאנס . יותר ממד . שהיו בחינת מגמה מודעת היו בחינת מציאות של ממש . אישית החשובים ביותר של התקופה-זה היה מבוקשם וזו היתה מטרתם : למצוא את האמת המוחלטת , השרירה והקיימת , להגיע אל היופי המוחלט , השריר והקיים" ולהשיג את הערכים המוחלטים . הנעלים מעל כל ההבדלים שבין

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר