יעקב בורקהארט מאת יעקב טלמון

עמוד:יג

הרים גם הוא את תרומתו לערעור יסודות החברה האירופית , אמונתה ובטחונה בעצמה . הדור שלנו , המיטלטל בין התקווה לתור זהב שיבוא עם השתלטות האדם על סודות הטבע וגיוס כל כוחות הטבע באמצעות הטכנולוגיה , ובין האימה הגדולה מפני כיליון כללי — , לדורנו זה עניין רב מאוד בעמדה שנקט המתבודד מבאזל לגבי הכוחות , שהתחילו לעלות ולאיים על עולמנו מבפנים . התפיסה הסטאטית בהיסטוריה בורקהארט סירב בפירוש להתלבש באיצטלה של פילוסוף של ההיסטוריה . הוא ראה עצמו כהיסטוריון בלבד . עצם הצירוף 'פילוסופיה של ההיסטוריה' היה בעיניו בלתי חוקי , מעין סתירה פנימית , קנטאורוס . ולא עוד אלא הוא שהגדיר את ההיסטוריה 'כפחות מדעית בין המדעים / תפקידם של המדע ושל הפילוסופיה להכפיף את הנתונים הפרטיים לכללי , ואילו דרכה של ההיסטוריה היא אינדוקטיבית במובהק . לפיכך מדהימה הטענה של בורקהארט ההיסטוריון נגד פילוסופיה של ההיסטוריה על שזו נזקקת יתר על המידה לכרונולוגיה , כלומר למימד הזמן . אמנם , בורקהארט התכוון לכך , שכל פילוסופיה של היסטוריה מניחה תכנית על היםטורית , שבה נקבעו מראש שרשרת התקופות וחלקה של כל אחת בה , וכולן יחד נתפסות כאילו אינן אלא הקדמה והכשרה לתקופתנו אנו ; ריתמוס של קידמה מפעם במכלול , והתכלית הסופית נוטלת מכל הזוועות שבדרך את עוקצן , בהציגה אותה כרע מדומה או כמחיר זול בעבור הגאולה שבקץ הימים . אולם גם כהיסטוריון אמפירי אין בורקהארט נזקק כמעט לקטיגורית של זמן ולכרונו לוגיה . אין הוא היםטוריון מםפר ואינו רואה עניינו בהצעת השתלשלות המאורעות . עיסוקו לא במאורעות אלא במצבים , לא בתהליכים כי אם בצורות , לא במעשים אלא בנתונים . אם נשתמש במונחים שסיגלו לעצמם היסטוריונים צרפתיים בוויכוח שהתנהל לפני זמן לא רב על עדיפותם של מאורעות ( faits ) או כוחות , ( forces profondes ) הרי בורקהארט בוודאי היה נוטה למאמינים במשמעותם המכרעת של הכוחות . אולם בעלי הפלוגתה הצרפתיים משני המחנות כאחד רחוקים מלהתעלם מהקאטיגוריה של השתלשלות בזמן . בין שביסמארק ומעשה איחוד גרמניה היו בבחינת מעשה בראשית , עובדה שפתחה בהתרחשות שהסתעפה לכל תחומי החיים , בין שביסמארק ואיחוד גרמניה היו רק סימן היכר להתבשלותם של כוחות ותהליכים עמוקים , כלומר ציון דרך ולא מעשה בראשית , רעיון ההתפתחות מהותי הוא בשתי התפיסות . ואילו בורקהארט שאף לחתכים בעלי אופי סטאטי , ( Querschnitte ) ולא בגלגולים דינאמיים , שאף , כאמור , להכיר את

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר