|
עמוד:10
נראה כי הפורים שפיל אינו רק בידור לשמו כמצוות "משנכנס אדר מרבץ בשמחה" אלא טבוע בו חותם הניכור החברתי הן של היהודי בסביבה הגויית והן של ה"עמך" מול התקיפים ובעלי השררה בקהילה היהודית עצמה . בספר מוצגות הנורמות החברתיות העומדות למבחן וההשלכות החברתיות מעמדיות . בפרודיה המציינת את התיאטרון היהודי העממי , מופיע פירוק המציאות תוך ניכוס הספרות הרשמית והתרבות הממוסדת כטקסט תשתית . פרודיה זו משמשת לניגוח ההגמוניה וללגלוג על הערכים . לכן מצטיירת כאן תמונה חיונית וביקורתית של המציאות היהודית הגלותית כפי שלא נרשמה בשום ז'אנר אחר בתקופה זו . גם כאשר תאטרון החגיגה היהודי מעוות את המיתוס האורתודוקסי , הוא מבטא בזאת את תקוותיו של העם , את שאיפותיו ואת בעיותיו , ובכך יצר הפורים שפיל כלי מבע של אשרור מחודש , הן לאומי והן חברתי . הספר מוקדש באהבה רבה להורי שרה ואריה ויינטל שהביאוני בסוד התרבות היהודית , לדן רעי שתמך בלימודי ובמחקרי במסירות אין קץ ולא זכה לראות את הספר רואה אור ; לשלי ולמייקל פיק , על הבית החם שנתנו לי בעת שהותי באוקספורד ; לאחייניתי האדריכלית נטלי זכרוני פרדו שעיצבה את העטיפה בהתלהבות ובכשרון , לאחותי דרור זכרוני שהקלידה את החומר מכתב היד . שלמי תודה ליפעת נבו שהתקינה את המפתחות , ולספרניות ספריית הבודליאנה באוקספורד שעשו מלאכתן במסירות ובמאור פנים . הוצאת הספר התאפשרה בעזרת תמיכה נדיבה של אוניברסיטת תל אביב ובזכות עבודתן המסורה של אורית אלירז ורטהיים ועטרה קליגמן , עובדות מוסד ביאליק , אשר הוציא את הספר לאור . אוקספורד תשנ"ו א"ב
|
|