תוכן העניינים

עמוד:7

הקדמה ספר זה מקורו בהרצאות שהרציתי באוניברסיטה העברית . כשבאתי לכתוב את הדברים סטיתי אמנם הרבה ממה שנאמר בעל פה' אך כמה מן הכוונות העיקריות הונחו גם בדברים שבכתב . הכוונה לחשוף בפני הלומדים את ריבוי הצדדים של עולם היצירה הדריכה אותי תמיד' ואני מקווה כי היא מתקיימת גם בנוסח הכתוב . גישתנו אל היצירה הנוכחת לנגד עינינו אינה יתמימהי ; לעולם יש בה משום סינתיזה של מושא ההתבוננות ושל המתבונן עצמו . לפיכך השתקפויותיה של היצירה האמנותית ברוחן של התקופות השונות' לא זו בלבד שהן מן המראות הנשגבים של ההיסטוריה' אלא יש בהן גם כדי לפתוח פתחים להכרתה והבנתה של היצירה עצמה . העוקב אחר ההיסטוריה שקוויה העיקריים משורטטים בספר זה יוכל גם ללמוד' כי פירושי האמנות' אף שהם משולבים בחיי הרוח של התקופות השונות גם מכוננים מסורת משל עצמם . במסורת סגולית זו עלו ונתגבשו אותם מושגים וקאטיגוריות' שבלעדיהם אין לשער ניתוח היצירה האמנותית . התחלתי בעיונים אלה לפני שנים רבות' כאשר תנאי הספרייה — ובמיוחד בתחומים הנדונים כאן — היו קשים הרבה משהם היום . בזוכרי שנים אלה חובה נעימה לי להודות כאן לכמה מן העובדים הוותיקים של בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים . מבקש אני לציין במיוחד את מר בנו גולדמן' אשר יחסו אל העוסקים במחקר היה לישם דבר' ' את מר ז . זנד ואת מר אברהם לוי . ספרנים אלה עשו הרבה מעבר למה שמחייבת ההגדרה הטכנית של תפקידם , והם נעשו שותפים מעוניינים במלאכת המחקר וההוראה באוניברסיטה . לשמחת כולנו יש להם ממשיכים בדור הצעיר יותר של הספרנים . כתיבתו של הספר נסתייעה הרבה ביוזמתו ובעצתו הטובה של מר חיים מילקוב' מנהל מוסד ביאליק , ובעזרתם הנדיבה של עובדי המוסד . יעמדו כולם על הברכה . משה ברש הקדמה להדפסה השנייה סיפוק רב הוא , כי רק שנים מעטות לאחר הופעתו הראשונה של ספר מסוג זה נדרשת הדפסה חוזרת — עדות כי גדל בהתמדה ציבור לומדי תולדות האמנות בארץ . מקווה אני , כי ימשיך להתרחב ואף יגרום לצמיחתה הנוספת של ספרות עיון הדנה בבעיותיו של תחום זה בעברית . מנוסח המהדורה הראשונה שיניתי רק פרטים שוליים ושגיאות דפוס מעטות . חנוכה תשמ"ד משה ברש

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר