דברי פתיחה

עמוד:10

עניינו העיקרי של הספר הוא בניסיון להבין - ולו גם באופן חלקי - כיצד נעשתה ארץ ישראל חלק בלתי נפרד מעצם הווייתו של עם ישראל . לפיכך אין הוא נוגע בכל הנושאים שבהם ניתן לראות את הטבע והנוף במקורות , אלא מתמקד רק במספר עמודי יסוד של מורשת ישראל : עומר וביכורים , שבת וחגים , תפילין , מזוזות , קריאת שמע ומנורת המאור . עד כמה שאפשר נמנעו בספר חזרות על נושאים שניתן למצאם בספרים אחרים ובמאספים השונים העוסקים במועדי ישראל . אחדים מן הנושאים הכלולים בספר פורסמו בעבר במסגרת חומר הלימוד למוסדות חינוך היוצא לאור על ידי נאות קדומים אולם עד עתה לא רוכזו בספר . התנ"ך משקף את ארץ ישראל וסביבותיה כרקעו הגיאוגרפי והאקולוגי . מורשת ישראל , כפי שנמסרה ביהדות מדור לדור , מיוסדת - כידוע - על המקרא כלשונו ובמתכונתו בנוסח המסורה . ניסיון להבנת הדרך בה נתמזגה ארץ ישראל במורשת היהדות מחייב אפוא לראות את התנ"ך כפי שהוא משתקף במורשת זו . לפיכך אין בספר כל התייחסות להשקפותיהם של בעלי "ביקורת המקרא" לרבדיה השונים . לעומת זאת מרובות מאד בספר המובאות מדברי חז"ל במשנה , בגמרא ובמדרשים : הרי זו היא ה"תורה שבעל פה , " המקובלת ביהדות כהמשכה האורגני וכהסתעפותה המשגשגת של ה"תורה שבכתב" המתבטאת בתנ"ך . הרעיונות המובעים בספר הם תוצאת עיון במקורות ישראל כאשר ההכרה הבלתי אמצעית והתחושה של תופעות הטבע בארץ דוחקות עצמן בהתמדה אל בין השיטין . שיטת לימוד זו חדרה בי מילדות , ונעשתה חלק בלתי נפרד מיישותי . ייתכן כי משום כך נראה לי קו המחשבה היסודי המנחה את הספר כל כך ברור ומובן מאליו עד כדי הרהור שמא עצם פרסומו יהא מיותר . לפיכך לא הותקן הספר לדפוס טרם עברו על כתב היד חברים שעיסוקם בהוראת התנ"ך - הן במיגזר ה"חילוני" והן במיגזר ה"דתי , " ותגובותיהם עודדוני להשלים המלאכה . עידוד מיוחד לכך קיבלתי מפיו של הרב חיים דרוקמן , לאחר שעבר על כתב היד ביסודיות רבה , ועל כך נתונה לו הוקרתי . בספר ניכרת גם השפעת שאלותיהם של המורים והמורות בבתי הספר התיכוניים והיסודיים , ורכזי לימודים במקרא , בחקלאות ובמדעי הטבע , שהשתתפו בהרצאותי במקומות שונים בארץ ובסיורי לימוד הנערכים בשטחי נאות קדומים . יש בספר זה גם התייחסות לשאלות

נאות קדומים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר