|
עמוד:8
הוא מבקש מאביו מגורים בביתו כאחרון מבין שכירי יום שלו . האב נותן לו בגר במתנה וטבעת ושוחט עגל אבוס , כי לבו טוב על שיבת בנו , אותו חשב למת . טרונית הבכור שקיים תמיר את כל המצוות , מבלי שהאב יעניק לו כבוד כדרכו בבן ששב , טרוניה זאת אינה נחשבת . זאת זיקת היסור שכל הפלגים בה תקינים וכן תקין המכלול . הבן האובד 3 Le retour de 1 'enfant-prodigue של אנדרה ז ' יד איננו חוזר משום חרטתו , אלא בגלל חולשתו . לילה אחרי בואו עוזב את הבית הבן הצעיר - אותו אין הברית החדשה מכירה - ודברי פרירה אחרונים שהבן האובד משמיע באוזניו אומרים לו לא לחזור . כאן הופכת זיקת היסוד ליחס של מרי , מבלי שתפקיר את זהותה במרוצת הזמנים ובגלגול אפשרי . רילקה ב'מלטה לאורירס ברעה' מספר את המשל כך , שהבן האובד נוטש את בית הוריו , כי הרגיש שאהבוהו יתר על המירה . כאן נתהפכה זיקת היסוד . בספר הירידים רושם הופמנסתאל : "נחוץ כוח אמונה ( גאוניות ) כדי לאחוז באהבה המוגשת " . אצל קפקא מתנתצת זיקת היסוד , מוסיקת העולם נקטעת , לדבריו , ואילו החלקים עצמם תקינים ובתוגה עמומה אך אמיצה הם נכספים לחזור ולהתאחד . דווקא כאן מוכיח את עצמו הכוח השירי , בעור שהוא מתפרק לעתים כה קרובות בשירות האמת . בקטע הפרוזה שיכה מתוך תיאורו של מאבק אין עוד שיבה של ממש . היא מתרחשת לפני המטבח בבית ההורים . שם עומד הדובר בנו" , של בעל האחוזה הזקן " , שאיש אינו רואה אותו וגם לא שב לראותו , ואומר את אשר הוא חש . "חזרתי . עברתי בפרוזדור ואני מביט סביבי . חצרו הישנה של אבא היא . השלולית בתווך . כלים ישנים נושנים שאין בהם שימוש , חוסמים , מבולבלים , את הדרך אל מדרגות העליה . החתולה אורבת על המעקה . פיסת בד מרוטה , שנכרכה פעם בשעת משחק סביב מוט , מתבדרת ברוח " . הוא רואה את הכול , והכול דומה להיות כפי שהיה כאשר עזב : השלולית בתווך . זהו אותו תווך , "עיר הבירה , טבור העולם , שמשקעה המגובב ממלאה עד , "גדותיה המונע בעד הרץ למסור את "דבר הקיסר . " "הגעתי . מי יקבל פני ? מי מחכה מאחורי דלת המטבח ? עשן עולה מן הארובה , קפה מתבשל לסעודת הערב " . גם כל אלה שאהב התאספו מאחורי הדלת . "מוכר לך , אתה חש עצמך בבית ? איני יורע . איני בטוח כלל ואני מאוד לא בטוח , בתרגום מילולי . ( בית אבא הוא , אך הכול ניצב צונן זה כנגר זה , כאילו היו הכול טרודים בענייניהם , שחלקם שכחתי וחלקם לא ידעתי מעולם " . הוא מתחיל להרהר האם הוא באמת בבית . מצטיירים לו שני רשמים ; הישן נמצא וקיים , אך איננו הוא עצמו . הוא חסר את הכוח להשוות , להשוות
|
|