|
עמוד:10
גם להר הזיתים עד . 639 אך כמו בהר הזיתים , גם בהר תבור נעלמו המדרגות ברבות הימים בעקבות המלחמות שפקדום . כיום ניתן לעלות להר מכל הכיוונים כמעט , בשבילי החורש . הגישה לתבור היא בכביש צר המסתעף דרך דבוריה . דרך נוספת , שנסללה בשנים האחרונות , מתקשרת לתבור מצד מזרח ( דרך כפר שיבלי ) ומגיעה לרחבה שלרגלי ההר . אף כי נמצאו שרידים פריהיסטוריים על הר תבור , הוא לא היה מיושב במרבית התקופות . לעומת זאת נודעה לו במהלך הדורות חשיבות צבאית ודתית . המקורות ההיסטוריים ממעטים להזכיר את ההר אך שמו נכרך תמיר בהתרחשויות דראמאטיות ומכריעות , וכמעט תמיד בהקשר צבאי או דתי . כך היה הדבר בתקופת המקרא , בתקופת בית שני , בתקופה הביזאנטית ובתקופה הצלבנית . גם המבנים ששררו על ההר הם כולם בעלי אופי צבאי או דתי . הם כוללים בעיקר בנסיות ומנזרים או שרידיהם וכן ביצורים , אך לא מבני מגורים , ובשני המקרים כאחד , הם מרשימים ביותר ובעלי חשיבות החורגת מעבר למקום ולזמן . מיקומו של ההר , ששלט על אחת הדרכים החשובות שחסמו את הכניסה לעמק יזרעאל ממזרח , גובהו הרב ומורדותיו התלולים , הכשירוהו למלא תפקיד איסטראטגי חשוב במהלך הדורות , וקרבות רבים התחוללו על ההר ולמרגלותיו : מלחמת דבורה וברק נגד הכנענים ( שופ' ד ;( מלחמת גדעון במדיינים ( שופ' ח , יח ;( מלחמת אריסטובלוס נגד היוונים . בשל ערכו האיסטראטגי בוצר ההר ע"י יוסף בן מתתיהו שהקיף את פסגתו בחומה . מבנהו התלול של ההר , מקשה על כיבושו בהתקפת מצח , והרומאים משכו ע "כ את המגינים לרגלי ההר , ושם היכום . 1212-ב ניבנו על ההר ביצורים אדירים ע"י המוסלמים האיובים , שהפכוהו לאחד מהמבצרים המשוכללים ביותר במזרח . ביצורים אלו היו לפי המסופר בין הסיבות הישירות למסע הצלב החמישי , ועל ההר נערכו קרבות מרים . להר תבור נודעת חשיבות במסורת היהודית , הנוצרית והמוסלמית כאחת . בברכת משה לזבולון ויששכר נאמר : "עמים הר יקראו יזבחו זבחי צדק" ( דבי לג , יט , ( ויש טעם לסברה כי הכוונה להר תבור , שהיה מקודש לשבטי הסביבה ונודע כמקום התכנסות ( שופ ד . ( יתכן וע"י כך נמשכה מסורת קדושת ההר שהיה כבר נערץ על הכנענים . בתקופת המלוכה יוחד התבור כעיר לווים ( דה"א ו , סב . ( בתקופת בית שני ולאחריו הודלקו משואות על פסגת הר תבור להודיע על ראשי החדשים והמועדים . המסורת הרבנית גרסה שעל הר תבור יבנה מקדש לעתיד לבוא והוא נזכר כאחד ההרים שלא כוסה ע"י המבול . במסורת הנוצרית נתקדש הר התבור כ"הר . "ההשתנות בברית החדשה נאמר : "ומקץ ששת ימים לקח לו ישו את פטרוס ואת יעקב ואת יוחנן אחיו , ויעלם על הר גבוה וישתנה לעיניהם , ויזהירו פניו כשמש ובגדיו כאור הלבינו והנה נראו אליהם משה ואליהו מדברים אתו" ( מתי יז , א-ד . ( ל"השתנות" נודעה משמעות רבה במסורת הנוצרית . היא מהווה ביטוי להכרה ביעורו ושליחותו של ישו כבן האלוהים , הסולל את הדרך לאמונה החדשה . אף שלא נאמר שהאירוע התרחש על הר תבור , הוא יוחס מימים קדומים למקום זה . בתקופות הביזאנטית והצלבנית , הפך ההר למוקד לעליה לרגל לנוצרים מכל רחבי תבל , ועל פסגתו הוקמו
|
|