|
עמוד:12
יותר מאשר במסות אחרות שלו עשה מונטן במסה זו שימוש בפסוקים מן התנ״ך כדי להביא סימוכין לדבריו׃ ״זה רע בכל אשר נעשה תחת השמש , כי מקרה אחד לכל״ ( קוהלת ט , ג , ( ״וה ייתם כאלוהים , יודעי טוב ורע״ ( בראשית ג , ה , ( ״כי ברוב חוכמה רוב כעס , ויוסיף דעת יוסיף מכאוב״ ( קוהלת א , יח , ( ״מי יגיד לאדם מה יהיה אחריו תחת השמש ? ״ ( קוהלת ו , יב , ( ״יהוה יודע מחשבות אדם כי המה הבל״ ( תהלים צד , יא , ( ״כי עפר אתה ואל עפר תשוב״ ( בראשית ג , יט . ( מונטן מציג לפני הקורא את זרם הספקנות בפילוסופיה היוונית , שהחל בפילוסוף פירון מאליס . הוא מביא גם את דעותיהם של פילוסופים רבים אחרים , שנמנו עם אסכולות וזרמים פילוסופ יים שונים , ובהם אפלטון , מ ייסד האקדמיה האפלטונית , אריסטו , מ ייסד האסכולה הפריפתטית , הפילוסופים מן האסכולה הסטואית , ואפיקורוס וחסידי תורתו . למונטן ה ייתה השפעה על ֿ פילוסופים רבים , ובהם על רנה דקארט , בלז פסקל , ז׳אן ז׳אק רוסו ופרידריך ניטשה , ואולי גם על המחזאי ויליאם ש ייקספיר . במאמרו ״שופנהאואר כמחנך״ כתב ניטשה את הדברים הבאים׃ ״העובדה שאדם כמונטן כתב מגבירה את השמחה לחיות על האדמה הזאת . ״ אני מקווה כי הקורא העברי ימצא במסה זו הזדמנות להרחיב את הידע שלו בפילוסופיה העתיקה . תודתי נתונה לדניאלה פרטוק , שקראה את הטקסט ושיתפה אותי במחשבותיה על אודות מסה גדולה זו של מישל דה מונטן . כן אני מודה מקרב לב לאורלי לוי , המנהלת של הוצאת ״אוריון״ , ולעורכת עדנה לבנשט יין על הסיוע בעריכה ובהפקה . דרור דורי 11 ביולי 2011
|
|