|
עמוד:10
מפריז נסע מונטן לנורמנדיה , כדי להביע את תמיכתו במלך אנרי השלישי שנלחם על כתרו נגד אנרי הראשון , דוכס גיז , שהיה מנהיג הליגה הקתולית במלחמות הדת . עם שובו לפריז נכלא מונטן בידי הקתולים בבסטיליה , אך השתחרר בו ֿ ביום הודות להתערבותה של אם המלך , קתרין דה מדיצ י׳ . באוגוסט 1589 נרצח המלך אנרי השלישי , ואנרי מלך נווארה הפך למלך צרפת . הוא הזמין את מונטן להצטרף לחצרו , אך מונטן סירב באומרו׃ ״מעולם לא קיבלתי דבר כלשהו בשל נדיבותם של מלכים ; לא ביקשתי דבר ולא חשבתי שאני ראוי לו . ״ בהשלמה מלאה נשא מונטן את סבלו ממחלת הכליות ומכיב שהתפתח בגרונו , והמתין לקצו הקרב . כאשר נאמר לו כי שעתו הגיעה , אסף סביבו את בני משפחתו והעניק להם את כספי הירושה . הוא מת ב ֿ 13 בספטמבר , 1592 בהיותו בן חמישים ותשע . המסה ״סנגוריה על רמון סבונד״ , שנכתבה בין השנים 1580-1575 ( ספר , 2 פרק ( 12 היא הארוכה ביותר מבין 107 מסותיו של מונטן . בשנת 1558 נכלל ספרו של הפילוסוף והתיאולוג הספרדי , רמון סבונד , תיאולוגיה טבעית , ברשימת הספרים האסורים על ֿ ידי הכנס ייה הקתולית בצו של האפיפיור פאולוס הרביעי . כעבור עשר שנים , לבקשת אביו , תרגם מונטן ספר זה מלטינית לצרפתית ופרסם את התרגום ב ֿ 1569 בפריז . אם כי היה זה ספר שנאסר לקריאה על ֿ ידי הכנס ייה הקתולית , תרגום זה לא הוכנס לרשימת הספרים האסורים , משום שמונטן הכניס בו שינו יים שהתקבלו על דעת אנשי הצנזורה של הכנס ייה . מדוע היה צורך ללמד סנגוריה על רמון סבונד ? בספרו תיאולוגיה טבעית כתב סבונד כי אלוהים נתן לאדם שני ספרים׃ את ספר היצירה ( כלומר את הטבע ) ואת הכתבים הקדושים . הוא טען כי באמצעות לימוד של ספר היצירה ( או של הטבע ) ובעזרת ״הארה״ אלוהית ניתן ללמוד ולהבין את הכתבים הקדושים . הוא המשיך וטען כי ניתן לעשות שימוש בתבונה האנושית כדי לחזק ולהבהיר את
|
|