|
עמוד:9
מבוא כבד את אביך ואת אמך , למען יארכון ימיך על האדמה אשר ה' אלהיך נתן לך נאמר בדיבר החמישי בעשרת הדיברות ( שמות פרק כ פסוק יב . ( זהו הדיבר היחיד בעשרת הדברות ( ואחת המצוות הבודדות ביהדות בכלל ) שמופיע בצדו השכר על קיומו . ניתנו כמה פרשנויות לכך שדווקא בדיבר הזה מופיע השכר בצדו ואין זה המקום לפרטן , אך מעניין לראות כי השכר הוא אריכות ימים . כלומר , אם תנהג בכבוד כלפי הוריך , מולידיך , אשר העניקו לך חיים , תוכל לזכות בשנים רבות . השימוש בשכר של אריכות ימים לקיום מצווה כה חשובה ומורכבת , מצביע על הבנת טבע האדם השואף להאריך חיים ולמצותם . עד מאה ועשרים נוהג לברך איש את רעהו לכבוד יום ההולדת . גם כאן באה לידי ביטוי השאיפה לאריכות ימים , הפעם באמצעות ציון הגיל מאה ועשרים המשמש , לדעתי , מטפורה המבטאת חלום שאי אפשר לממשו כלשונו . ואכן , עד לפני כמה עשורים היה זה בגדר חלום . בראשונה בהיסטוריה האנושית אנו קרובים לממש את החלום הזה . המהפכה הסוציו-דמוגרפית והעלייה הדרמטית בתוחלת החיים הביאה לכך שמספר לא מבוטל של אנשים בארץ ובעולם חצו את גיל המאה . " גם אני רוצה להאריך ימים , אבל לא להזדקן " , קוראת לעברי רותי , אחת המשתתפות בסדנה על איכות חיים בגיל המבוגר , בעודי מציגה את הפתיח למפגש . משתתפים נוספים בסדנה מהנהנים בראשם לאות הסכמה . " אני מבין את מה שאת אומרת " , מצטרף יצחק , " אבל זה לא מציאותי . מי שחי הרבה שנים בסוף מזדקן " . " אבל תלוי איך " , ממשיכה רותי . " אני היום בת שישים ומרגישה טוב , פעילה , בריאה , אך מי מבטיח לי שארגיש כך בגיל 75 או שמונים " ? " אבא שלי בן , 83 מרגיש בדרך כלל טוב , מנהל את חייו בנחת וכולנו נהנים ממנו " , עונה לה יוסי . " אני מאחל לעצמי אריכות ימים כמו שלו " .
|
|