מבוא

עמוד:13

נסיון העבר לימדנו לצפות להתקפה מצד אחדים על גישתנו והמניפולטיבית" "חסרת הכנות" — הן המעשית והן המושגית — כלפי בעיות אנוש . " כנות" נהיתה לאחרונה סיסמה שבאופנה , צביעות בפני עצמה , מקושרת בצורה חשוכה עם הרעיון שקיים דבר כמו השקפה "נכונה" על העולם בדרך כלל זו של האדם עצמו . היא מתקשרת גם עם הרעיון ש"מניפולציה" לא זו בלבד שהיא שלילית , אלא גם אפשר להימנע ממנה . לרוע המזל , איש מעולם לא הצליח להסביר כיצד דבר זה ניתן לביצוע . קשה לדמות כיצד התנהגות כלשהי בנוכחות אדם אחר יכולה שלא להיות מסירה של השקפות האדם על טבע יחסיו עם הזולת , וכיצד לפיכך היא יכולה שלא להשפיע על אותו זולת . האנליסט , אשר יושב ללא אומר מאחורי הפציינט השוכב על הספה , או המטפל , ה"בלתי מכוון" אשר "אך ורק" חוזר על התבטאויותיו המילוליות של המטופל , משפיעים מידה עצומה של השפעה באמצעות התנהגות זו עצמה , בפרט מפני שהיא מוגדרת כ"חוסר . "השפעה משום כך הבעיה איננה כיצד לא להשפיע וכיצד להימנע ממניפולציה , אלא כיצד ניתן להבינן ולהשתמש בהן בצורה הטובה ביותר למען הפציינט . זהו אחד הנושאים בהם נעסוק לאורך ספר זה . אנו יודעים היטב , כי הרבה ממה שספר זד . מכיל כבר נאמר א-ו נעשה על ידי אחרים בהקשרים אחרים ובהתבסס על הנחות שונות . אנו מקווים כי הקורא מבין , שלא ניתן להצביע על כל נקודות הךמיות ואף לא להסביר את כל ההבדלים . הדבר במיוחד נכון לגבי הקבלות לטיפול התנהגותי , אך אל נא ישכח הקורא , כי אין אנו מתבססים על ההנחות של למידה "פסולה" ושל ניטול למידה , על התניה או ביטול התניה , וכיוצא באלה . הואיל ומטרתו העיקרית של ספר זה היא להציג את השקפותינו ומסקנו תינו הכלליות , הוא לא ישחזר את המסע הארוך שבעקבותיו הגענו אליהן . במקום זאת , כפי שתראה הצצה בתוכן העניינים , הוא עובר מן המופשט אל המוחשי , אל דוגמאות ממשיות ומעשיות . הפרק הראשון מתאר שתי תיאוריות , העוזרות לנו לארגן ולהבהיר , על רמה כללית מאוד , צדדים עיקריים של השקפותינו על אודות שינוי , דהיינו תיאוריית הקבוצות ותיאוריית הסוגים

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר