מבוא

עמוד:11

מבורך , במצב של קפאון מדאיג . אכן , הנושא של פתרון מתמיה ומנוגד לשכל הישר הינו ארכיטיפי ומשתקף באגדות עם , מעשיות , הומור וחלומות רבים — כפי שקיימים מושגים עממיים ואף מלומדים יותר על אודות רשעות הזולת , העולם או השטן כדי להסביר את המצב ההפוך . ועם זאת נראה כי עדיין לא נערכה חקירה רצינית ושיטתית בנושא זה , אשר נשאר מפליא ומלא תהפוכות מאז ומעולם . אנו עצמנו התחלנו להתעניין בבעיה זו באופן עקיף , בעיקר כתוצאה בלתי צפויה של עיסוקנו ומחקרנו בפסיכותרפיה , והרבה מדיונינו והדגמותינו יהיו קשורים בתחום זה שהינו הקרוב אלינו ביותר . למרות מסלול ספציפי זה עוסק הספר בעיקר בהתמד ושינוי — ובתפקידם ביצירת בעיות ובפתירתן בתחום האנושי בכללותו . כיוון שגם השקפותינו הכלליות ביותר קשורות בנסיון ממשי , הרי מן המועיל יהיה להוסיף מילים אחדות על הרקע המקצועי שלנו . כמו אצל תרפיסטים אחרים בעלי הכשרה אורתודוקסית ובעלי נםיון מעשי של שנימ רבות הלכה וגדלה אצלנו תחושת התיםכול נוכח אי הבהירות של שיטותינו , אורך הטיפולים ודלות התוצאות . במקביל לכך התעוררה סקרנותנו בעקבות הצלחה בלתי צפויה ובלתי מוסברת של התערבויות מלאכותיות מחוכמות , שלא היו אמורות לגרום לתוצאות חיוביות כלשהן . בשנת 1966 הציע אחד מאיתנו , ריצירד פיש , לייסד מוסד אשר כינינו , מחמת חוסר שם מתאים יותר , '' המרכז לטיפול מזורז של המכון למחקר הנפש בפאל 1 . "אלטו בהדרכתו התחלנו לחקור את התופעות של שינוי אנושי , ובעשותנו זאת גילינו עד 2 שם זה איננו ממצה , מפני שטיפול "מזורז" מתייחס לעתים לסוג של אמצעי עזרה ראשונה שטחיים , הננקטים באופן זמני עד שטיפול "אמיתי" ארוך טווח יהיה אפשרי . הכפר של ברטן "טיפולים מזורזים" ( 15 ) משקף אולי את טווח הדעות הקיימות על נושא זה . הוא מורכב מהקדמה מצוינת ומאמרים של עשרים וחמישה מחברים . מתוך עשרים ושש תרומות אלו , עשר רואות את הטיפולים הקצריט כשיטות טיפול בפני עצמן ! תשעה רואים אותן כתחליפים מסוג ב' כאשר טיפול ממושך איננו אפשרי ( או אולי עדיין איננו אפשרי ) מסיבה זו או אחרת ו ושבעה מתארים את תועלתם בדברים שניתן לסכמם כ"כן אבל . "לא

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר