בין תנ"ך לפוליטיקה המסכת הראשונה על הממשל המדיני בהקשר היסטורי

עמוד:10

מסקנות הפוכות בתכלית : פילמר מראה כי התנ"ך מצדיק שלטון מלוכני אבסולוטי בחסד האל כשלטון הלגיטימי היחיד האפשרי ; לוק מוכיח כי התנ"ך דורש שהשלטון יתקיים בהסכמת הנשלטים , ואינו עומד על כך שהשלטון יהיה מלוכני דווקא . יתר על כן , כפי שנראה בהמשך , עמדתו של לוק מובילה למעשה לסקולריזציה של התחום הפוליטי , ובה בשעה שהיא מבססת אותו על התנ"ך היא משחררת אותו מהשגחת האל . בעמודים הבאים אני מבקש לבחון את ההתפתחות האינטלקטואלית של ג'ון לוק בהקשרה ההיסטורי , ולאחר מכן להציג את רוברט פילמר ותורתו , ולדון במשמעות המפגש בין הטקסט של פילמר לבין זה של לוק , אף זאת על רקע השינויים הפוליטיים העמוקים שהתחוללו באנגליה בשלהי המאה . 17–ה משמרנות למהפכנות : קווים להתפתחות מחשבתו הפוליטית של ג'ון לוק לוק חי באחת התקופות הסוערות ביותר בהיסטוריה האנגלית . מבחינה פוליטית , היריבות בין המלך לבין הפרלמנט והמאבקים המקבילים בין הכנסייה האנגלית לבין תות פרוטסטנטיות שונות , הובילו למלחמת אזרחים שהחלה בשנת , 1642 להוצאת המלך צ'רלס הראשון להורג , ( 1649 ) לתפיסת השלטון בידי אוליבר קרומוול , אשר ביטל את המונרכיה וכונן באנגליה מעין רפובליקה , ( 1660-1649 ) לרסטורציה של המלוכה תחת צ'רלס השני , ( 1660 ) ולבסוף להדחת יורשו של צ'רלס , המלך ג'יימס השני , ולהבאת ויליאם מנסיכות אורנג' ההולנדית כדי לתפוס את השלטון באנגליה במהפכה המהוללת של שנת . 1688 באותה תקופה התחוללו גם שינויים דרמטיים בפילוסופיה , במדעים ובתחומי יצירה אחרים . זה היה דור שהושפע עמוקות מהפילוסופיה של דקרט , שפינוזה , לייבניץ והובס ; במדעי הטבע

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר