פרק ראשון הערצת צדיקים במרוקו ובישראל: היבטים עיוניים, מחקריים והיסטוריים

עמוד:12

ונערך כסיפור , יחד עם חומרי חלום ואירועי ערות אחרים , ואחר כך הודפס , שוכפל והופץ לצורך גיוס משתתפים לפולחן הצדיק המהגר . מה שהחל לכאורה כחזיון לילה פרטי המקיף עולם חוויות תוך אישי , הפך לתופעה תרבותית ממשית , בעלת קיום אובייקטיבי בעולם הביךאישי והחברתי . עד מהרה למדתי כי רוב קוראי המכתב הגיבו למסריו בהתרגשות ובהתלהבות , ולא הוטרדו כמעט בשאלות על טבעו האמיתי של החלום ועל אמינותו של החולם . נכונותם להאמין במסרי החלום לא הייתה מנותקת , מן הסתם , מהבשורה שנשאו מסרים אלה , בשורה שהחייתה מסורת מרכזית מעברם במרוקו . אם פולחן הצדיק רבי דוד ומשה איבד מחיוניותו אחרי העלייה לארץ , בהעדר אתר נגיש המנקז אליו את ביטויי ההערצה לצדיק ואת הבקשות לסיועו , הנה בא אברהם וכונן זירה חלופית לחידוש הפולחן ולהעצמתו . אולם מעבר לגורם המניע הזה , היה ברור לי כי תפיסת החלום של רבים מקוראי האיגרת נבדלה בחדות מתפיסתי שלי . כאמור , בעבורי הייתה משמעות החלום מעוגנת במישור הפסיכולוגי , ואין היא אלא שיקוף של מציאות פנימית של משאלות , מצוקות וקונפליקטים הקשורים לנסיבות חייו המיוחדות של החולם . אולם בעבורם היה החלום ( לפחות מן הסוג שהוצג כאן ) ממוקם במציאות קוסמולוגית חיצונית , ככלי להעברת מסרים מישויות בעלות מעמד אונתולוגי מיוחד על טבעי' ) , ( ' כמו מלאכים , צדיקים ושדים . ההוד והשגב בחלומו של אברהם היו קשורים בעיני לכוחות הדמיון היצירתיים שמקורם בנפתולי נפשו , ואילו בעיניהם — לספירה דתית טרנסצנדנטלית ורוויית קדושה , ועם זאת משולבת באופן אורגני באירועי המציאות . כשבע שנים חלפו מהיום שבו התוודעתי לאיגרת החלום ועד שנקשתי , ביום חורף ערפילי במיוחד , על דלת דירתו של אברהם בן חיים בשיכון כנען בצפת . חובבי המיסטיקה ימצאו עניין בעובדה כי מרגע שירדתי מהאוטובוס בתחנה ליד משטרת צפת ועד שהגעתי לבית הצנוע , שלא נבדל במאום מהבתים שסביבו , גיששתי את דרכי כסומא בתוך עננה צמרירית , שעטפה את השכונה כולה בהילה לבנה וסמיכה . אולם האווירה בדירת הקרקע הדחוסה והמהבילה , שבה התגוררו 1 להמשגת האופן שבו חלומות נהפכים מייצוגים חווייתיים של העולם ל'דברים' בעולם , ראו 2 . Stewart 1997 ; Urban 1996 , 1997 קיימת ספרות מחקרית ענפה על ההבניה התרבותית של חלומות . ראו . 1987 Devereux 1969 ; Grunebaum & Caillois 1966 ; Lincoln 1935 ; O'Nell 1976 ; Tedlock D'Andrade 1961 ; על ההבניה התרבותית של חלומות במרוקו ראו 3 1981 , 1987 Crapanzano 1975 : Kilbome לחוקר הפולקלור יששכר בן עמי , מחלוצי החוקרים של תרבות יהודי מרוקו , שמורה זכות ראשונים בחקר 'בית רבי דוד ומשה' ובקיבוץ רבים מחלומותיו של אברהם בן חיים ( Ben-Ami 1981 )

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר