פתיחה

מתוך:  > ציות וסירוב > פתיחה

עמוד:10

הנרחבת בשומרון . הוא לא השכיל לראות אז במה מדובר . רבין היה קורבן החיבור בין העיוורון המוקדם הזה , לפיכחונו המאוחר , פיכחון שגרם לו בעת תקופת כהונתו השנייה , להנהיג מדיניות המאיימת על קיום ההתנחלויות . הסכמי השלום שעשה נראו ונראים פותחים מחדש פתח תקווה לציונות ההומניסטית . מובן מאליו כי בעת ובעונה הם נראו ונראים גם כמי שמטילים צל כבד על המשך מימוש האידיאלים של ארץ ישראל השלמה . לפחות כך ראה ורואה אותם מי שרצח אותו , ומי שהיוו לו קרקע צמיחה ועורף אידיאולוגי . הללו צברו את כוחם הפוליטי הרב , בין השאר מפני שלאופן בו כפו את אלון מורה על מדינת ישראל תוך הפרת חוקיה , נענו ממשלת רבין הראשונה והזרם המרכזי של תנועת העבודה ב"רוצה . "אני ברור מאליו כי מנקודת המבט של מי שנמנים על הימין הלאומני , הסכמי השלום הם בוגדניים . הם מאיימים בשבר על העניין המהווה לא רק את עמוד השדרה הערכי שלהם , אלא על העניין שצריך לדעתם להוות עמוד השדרה הערכי של כל היהודים . ויהודי המבקש לשבור עמוד שדרה זה לא יכול להחשב בעיניהם , ובעיני כל מי שרואה את העולם מבעד למשקפיהם , אלא כבוגד . כדי שלא יחשבו בעיניהם כבוגד , הם צריכים לשנות הרבה יותר מאשר את יחסם לחוק . הם צריכים לשנות את השקפת עולמם הכללית . הם צריכים לחדול מלראות בוויתור על ארץ ישראל משום בגידה בענין היהודי , או לחדול לראות ביהדותם ולהתחיל לראות באנושיותם את המרכיב הראשוני של הוויתם . החוק הוא משני לכל אלה . צריך לזכור שהמאבק הוא מאבק בין מערכות ערכים כלליות המנוגדות זו לזו באופן קוטבי : בין מערכת ערכים הומניסטיים וליבראליים מצד אחד , ערכים המבססים את הדמוקרטיה כבעלת ערך כשלעצמה , מפני שהיא מעניקה לכל האנשים כבוד שווה , לבין מערכת ערכים הנותנת ליהדות פירוש לאומני ותיאוקרטי , ערכים שבמסגרתם אם יש לדמוקרטיה מעמד כלשהו , הריהו אינסטרומנטאלי , משני , פרגמטי , וקוניונקטוראלי . טעות היא להציגו כמאבק בין החוק והדמוקרטיה מצד אחד , לבין מערכות ערכים שקבוצות אוכלוסייה מחזיקות בהן מצד שני , כאילו החוק והדמוקרטיה ניצבים מעל מערכות ערכים אלה ומהווים מין שופטים על ערכיים , נייטראליים ואובייקטיווים ביניהן . אשוב ואפרט : המשטר הדמוקרטי , על פי התפיסה המייחסת לו ערך כשלעצמו , הוא הביטוי המוסדי של מוסר מדיני שבמרכזו עומדים בני אדם הזכאים לכבוד שווה . ממש כשם שמשטר תיאוקרטי הוא הנציג המוסדי של מערכת ערכים שבמרכזה עומדים האל , מצוותיו ורבניו . כשם שהאחרון מחוייב למצוות הדת ולכן אינו יכול לייצר חוקים היכולים להיות שופטים אובייקטיוויים בינן לבין ערכי ההומניזם , כך גם לא יכול משטר שהדמוקר

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר