פתיחה

מתוך:  > ציות וסירוב > פתיחה

עמוד:9

פתיחה ( אחרי רצח רבץ ) את הספר הזה כתבתי בסוף שנות השמונים . הוא יצא לאור באנגלית בהוצאת אוניברסיטת קיימברידג' ביוני 1992 תחת השם , and Political Disobedience Philosophical Anarchism ועמד לצאת לאור בעברית בנובמבר 1995 בלא שחשבתי כי ראוי לחולל בו שינוי כלשהו . רצח ראש הממשלה יצחק רבין והתגובות שנתלוו לו בעניין בו עוסק הספר , בענין הציות לחוק בהקשרים פוליטיים , גרמו לי לשנות את דעתי , ולכתוב לו פתיחה חדשה . הספר מסתיים בפסקה שאחרי רצח רבין חשוב כי גם תפתח אותו : " בחברות רבות , לפחות בתקופות מסוימות בהיסטוריה שלהן , רווח יותר ממוסר מדיני אחד . לפעמים עומדים ערכי המוסר האחד בסתירה גמורה לערכי המוסר הרווח האחר . בחברות כאלה קיימת לעתים קרובות ציפיה כי החובה המוסרית לציית לחוק תגשר על פני הבקיעים הערכיים ותהווה את המלט המוסרי של החברה . הניסיון מלמד כי ציפיה זו היא לעתים קרובות ציפיית שווא . כך היה בארצות הברית לפני שחוסלה בה העבדות . כך היה ברפובליקת ווימאר הגרמנית . כך היה ברוסיה לפני מהפכת אוקטובר . מה שקורה בחברות כאלה הוא העלמות אחת מקבוצות הערכים היריבות ; על ידי שאלה המחזיקים בה נעלמים : או על ידי שהם מעלימים את העובדה שהם מחזיקים בה ; או על ידי שהם חדלים מלהחזיק בה ; או על ידי שילוב ( במינונים שונים ) של השלושה . הדברים האלה מוכרים לרובנו מן הניסיון . נסיתי כאן להראות כי הם בלתי נמנעים מבחינת ההיגיון . הם נובעים בהכרח מתלותה של חובת הציות לחוק ומחלות גבולותיה בערכים מהותיים של מוסר מדיני " . הימין הישראלי הבין זאת תמיד . באמצעים שהרבה פעמים היו אמצעי עורמה והפרות חוק , התנחל חיל החלוץ האידיאלוגי והמעשי שלו , "גוש , "אמונים בשטחים שכבשה ישראל במלחמת ששת הימים . הוא עשה זאת בשמם של ערכי ארץ ישראל השלמה , ערכים שחלק גם עם מרכיבים בעלי השפעה של תנועת העבודה , ערכים שקבעו את סדר היום הפוליטי והחברתי של ישראל במשך יותר מן הרבע האחרון של המאה . אלה דחקו את הציונות ההומניסטית וערכיה אל שולי סדר יום זה . בעת תקופת כהונתו הראשונה כראש ממשלה , איפשר יצחק רבין להפרות החוק שנעשו בשם ארץ ישראל השלמה להנביט את אלון מורה שהתפשטה אחריכן , תחת ניצוחו של מנחם בגין , להתנחלות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר