|
עמוד:11
( reenactment ) של שליטה , היררכיה , דומיננטיות , עינויים , קורבנות , 3 סחטנות , פיתוי ובגידה בפרדיגמות ההתקשרות ביחסי הטיפול . נעשה מאמץ לאתגר את כיווני ההתקשרות המסורתיים בטיפול ומחוץ לטיפול , ולייסד כיוונים חדשים ; ליצור סביבה של חקירה הדדית , סמכות הדדית , השפעה הדדית והכרה הדדית , בלי להכחיש את האספקטים הא סימטריים ביחסי הטיפול . המחויבות הייתה לבסס הומניזציה ודמוקרטיזציה של יחסי הטיפול , במקום להעמיס עליהם מלכודות לא הכרחיות של סמכות עליונה או מומחיות מקצועית . במרחב הטיפולי החדש שנוצר החלו הנשים לדבר על ההתעללויות שעברו בילדותן ולהרגיש , לראשונה בחייהן , כי ניתן לשתף נשים אחרות במה שעברו , וכי הן אינן בודדות בחוויותיהן . האלימות הומשגה בטיפול כתופעה חברתית רחבת היקף , והנשים קיבלו תמיכה לכך שהן אינן אשמות , רעות או פגומות , אלא הטראומות שהן חוו עיצבו את חייהן ואת נפשן ולא הותירו להן אפשרויות בחירה אחרות . הבריחות מהבית , ההתמכרויות והעבריינות הוגדרו מחדש כדרכי התמודדות יחידות שהיו להן בעבר , אך כיום ניתן למצוא דרכי התמודדות חלופיות , בטוחות ולא הרסניות . חלק מהנשים לא עמדו במסע הקשה שנדרש כדי לצאת מעולם העבריינות , הסמים והזנות , ונשרו מהטיפול . אחרות התחילו בזו אחר זו לפרוץ את מעגלי ההתמכרות , העבריינות והזנות , שנחשבו עד אז כמעגלים שלא ניתן לפרוץ אותם , והצליחו לשקם את חייהן . אולם גם באותה עשייה טיפולית מרגשת נותרה טראומת הזנות לא מדוברת במשך שנים ארוכות . נקודת המפנה הייתה בשנת , 1998 כאשר יחד עם איריס ודאי , עובדת סוציאלית וקרימינולגית קלינית , שעבדה בתקופה זו בהצלחה וברגישות עם נשים בכלא , הנחינו קבוצה ראשונה מסוגה של התערבות קבוצתית מוגבלת בזמן , לעיבוד טראומת ההתעללות המינית בילדות . המודל הטיפולי התבסס על מודל של ג'ודית הרמן , "Time-limited group therapy for women with a . 3 ראו לדוגמה ספרה של פילים צ'סלר , נשיים רש גערן , ( Women and Mildness , revised ed ., Palgrave Mancmillan 2005 Fhillis Chester . ) ( 1978 ) שבו היא מראה כיצד הפסיכולוגיה , בתרפיה ובדיסציפלינה , תורמת לשימור היחס הסקסיסטי בטיפול הקליני בנשים , ולהנצחתו . צ'סלר חושפת את האופי הפטריארכלי של בתי החולים הפסיכיאטריים , את השכיחות הגבוהה של ניצול מיני של מטופלות על ידי המטפלים , וכיצד מוסד הפסיכותרפיה משמש כסוכן של הפיקוח החברתי .
|
|