|
עמוד:ז
פתח דבר מן המפורסמות הוא שבית הכנסת ממלא את מקומו של בית המקדש כמקום שבו עובדים את אלוהי ישראל . אך בית הכנסת ממלא גם תפקיד אחר של בית המקדש ג הוא המוקד שמסביבו מורגשת אחדות ישראל . אך יש גם מקרים שבהם בית הכנסת , כבית המקדש עצמו , אינו משמש כגורם מאחד אלא כמקור ומוקד למחלוקת . וכאן טמון הבדל גדול בין שני המוסדות . מחלוקת בבית המקדש היתה טעונה הכרעה כי אין מקום אחר לעבודת ה' במקדש אלא בהר המוריה . כיתות שפרשו והקימו לעצמם מקדשים נחשבו בפורשים והכול ידעו שמקדש שאינו בירושלים הוא משני , לכל היותר , למקדש שבירושלים . לעומת זאת , אין שום בית כנסת שניתן להכריז עליו שהוא המרכזי והיחידי בעולם . אנשים שחלקו על הנעשה בבית הכנסת יכלו להקים לעצמם בית הכנסת ולטעון שהוא-הוא בית הכנסת האמיתי ורק בו מתקיימת עבודת ה' במתכונתה האמיתית . בית הכנסת הוא היום גם צומת בעולם האקדמי . מחקרים מדעיים רבים המתפרסמים בימינו מתייחסים להיבטים שונים של עולם בית הכנסת . מן התחומים המובהקים ביותר בחקר בית הכנסת הם תחומי הארכיאולוגיה והאדריכלות , העוסקים במבנה עצמו . אולם , חקר בית הכנסת אינו יכול להצטמצם במעטפה החיצונית אלא הוא חייב גם לעסוק במה שנעשה בתוכה ולברר את יחסי הגומלין בין כל מרכיביו . על המחקר לבדוק כיצד השפיעה תפיסת התפילה על עיצוב בית הכנסת , וכיצד עיצוב בית הכנסת השפיע על תפיסת התפילה . בית הכנסת הוא כר נרחב למחקר בין-תחומי שבו ייפגשו חוקרי המוסיקה וחוקרי האמנות , חוקרי התפילה וחוקרי הפיוט , חוקרי הסוציולוגיה וחוקרי ההיסטוריה , כדי שכולם יתרמו את חלקם להבנת המכלול המרכזי של חיי היהודים למן העת העתיקה עד ימינו אלה . ואמנם , יש מחקרים רבים בכל התחומים האלה אך אין להם מקום מפגש , אין להם בית כנסת לעצמם . למה הדבר דומה ? לבית הכנסת של אלכסנדריה שבו ישבו חבורות חבורות של אמנים בפינות נפרדות וכל אומן ואומן רק עם בני אומנותו . ברור שמצב כזה אינו תורם להפריית המחקר . לכן , התאספו מספר חבתם והחליטו שהגיע הזמן לייסד במה שתשמש אכסניה למחקרים מתחומים רבים שהמכנה המשותף להם הוא עולם בית הכנסת . קובץ חלוץ זה עוסק רובו בהיבטים שונים של התפילה עצמה , מתוך תקווה שבבאים אחריו תוצג יריעה רחבה ועשירה מעולמו המגוון של בית הכנסת . אנחנו תפילה שקובץ זה ישמש כראשון בסדרה שלה יציעו חוקרים בכל התחומים הנקשרים לעולם בית הכנסת ממבחר מחקריהם , כדי שנוכל ללמוד זה מזה כיצד משתלבים יחד כל מרכיבי עולם בית הכנסת . יאה הוא לחתום את ההקדמה לקובץ העוסק בחיי בית הכנסת בתפילה שקובץ זה ואלה שיבואו , בע"ה , אחריו יתרמו להבנת משמעותו של בית הכנסת ומרכזיותו בתולדותיו של עם ישראל . י' תבורי
|
|