הקדמה ילדים לא נולדים אלימים

עמוד:12

המרכזיים של הספר הזה הוא להרכיב דווקא "משקפיים חברתיים" ולהתבונן דרכם בחוויות הרגשיות , בחוויות ההשתייכות לקבוצה , ובמגעים החברתיים שיש לילדים צעירים עם בני גילם במסגרות החינוכיות . יותר ויותר מחקרים מצביעים על ההשלכות החשובות שיש להתפתחות נאותה של היכולת הרגשית והחברתית בשנות החיים המוקדמות על הסתגלותו והצלחתו של הילד במשך כל חייו . היום ידוע שיכולת רגשית וחברתית בתחילת החיים תורמת להסתגלות בבית ספר ולהצלחה בלימודים , ומשפיעה גם על החיים הבוגרים בכל הנוגע לבריאות נפשית , ליחסי משפחה תקינים , להצלחה מקצועית וכלכלית . מעבר לתרומה להתפתחות הילד בעתיד חשובה היכולת הרגשית חברתית לאיכות חייו וחוויותיו היומיומיות של הילד בהווה , לשמחה ולנינוחות שבה הוא פוגש את העולם שנפתח לפניו בשנות חייו הראשונות . הידע המחקרי שהצטבר בשנים האחרונות נותן בידינו כלים שיוכלו לסייע בהתפתחות הרגשית והחברתית של ילדים צעירים - סיוע שבתנאים חברתיים מתאימים יאפשר לכולנו לקיים יחסים מספקים יותר ולבנות תחושה חיובית יותר של ערך עצמי . ייחודו של הספר שהוא מתמקד בהתפתחות הרגשית חברתית של ילדים צעירים מאוד , תינוקות ופעוטות מתחת גיל שלוש וילדי גן בני 3 . 5 הספר גם מציע התבוננות "אקולוגית" בגורמים המרובים המשפיעים על התפתחות הילד . הוא מטפל בהרחבה גם בהשפעות של החברה והתרבות , נוסף להשפעות שיש למאפיינים של הילד , כמו טמפרמנט , ונוסף להשפעות ההורים והמשפחה , והוא דן גם בהשפעות של המדיניות החברתית על החוויות הרגשיות חברתיות שהילדים מתנסים בהן במסגרות החינוכיות . הספר מתבסס על מחקרים ותיאוריות שפותחו בעולם המערבי , ומשקף תפיסת עולם וערכים המזוהים במידה רבה עם תרבות המערב . הוא גם משקף את הדילמות והסוגיות שמטרידות הורים ואנשי מקצוע בתרבות זו . חלק ניכר מהידע הזה תקף לגבי ילדים בעולם כולו ובכל תרבות . נשתדל לציין מתי הידע הוא תלוי תרבות . מטרת הספר היא להביא למודעותם של הורים , מחנכים ואנשי מקצוע אחרים ידע מחקרי ותיאורטי על יכולותיהם הרגשיות והחברתיות של ילדים בגיל הרך . אנו תקווה שידע זה יאפשר למנוע קשיים התפתחותיים בתחומים אלו , ויבהיר כיצד ניתן לתמוך בהתפתחות הרגשית והחברתית של הילדים ולטפח כישורים חיוניים .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר