אנשים עם מוגבלויות - בין זכויות חברתיות לצרכים קיומיים

עמוד:827

חוק ישראלי דומה מאוד במתכונתו לחוק האמריקאי . אף כי תהליך יישומו של החוק ארך שנים מספר ( תחילת יישומו נדחתה משנה לשנה , ובסופו של דבר החלה רק בשנת הלימודים תשנ"ב , ( עצם חקיקתו אפשרה להורים ולארגוני זכויות שונים לפעול בשנים שלאחר מכן ליישם , לבקר , לפתח ולהרחיב את הזכות לחינוך לילדים עם צרכים מיוחדים , תוך עיגונה בדבר חקיקה מרכזי . > ב < הגדרת המונח "חינוך" לילדים צם מוגבלויות : העיון בהגדרת המונח "חינוך" בחוק חינוך מיוחד מגלה מייד כי אין מדובר בהגדרה המקובלת של מושג זה . סעיף 1 לחוק קובע כי " חינוך" מוגדר כ"הוראה , לימוד וטיפול שיטתיים הניתנים לפי חוק זה לילד בעל צרכים מיוחדים , לרבות טיפולי פיזיותרפיה , ריפוי בדיבור , ריפוי בעיסוק וטיפולים בתחומי מקצועות נוספים שייקבעו ולרבות שירותים נלווים , הכל לפי צרכיו של הילד בעל הצרכים ; "המיוחדים " שירותים נלווים" מוגדרים כ"שירותי הסעד , וארוחות , עזרים מסייעים , שירותים רפואיים , פארא רפואיים , פסיכולוגיים וסוציאליים , וכל שירות אחר שהשר קבע בצו , בהתייעצות עם שר הבריאות או עם שר העבודה והרווחה , לפי . "העניין מכאן שילד בעל צרכים מיוחדים זכאי לשירותים נוספים על אלה שילד "רגיל" זכאי להם . ( סעיף 3 לחוק קובע זכאות זו : "ילד בעל צרכים מיוחדים זכאי לחינוך מיוחד חינם במוסד חינוך מיוחד (" ... הגדרת החינוך המיוחד באופן רחב , הכולל גם טיפולי פיזיותרפיה , הוראה מתקנת , טיפול פסיכולוגי וטיפולים מקצועיים אחרים , משקפת את ההבנה כי על מנת שילד עם צרכים מיוחדים יפיק את המירב ממערכת החינוך , יש להגדיר את החינוך שהוא זכאי לו באופן שונה משל ילדים אחרים שאינם נזקקים לכך . ניתן לראות בהגדרה זו ביטוי של רעיון " המענה ההולם" שהוזכר לעיל , אם כי מובן שניתן גם לטעון כי מדובר ב"התאמה" של המושג חינוך למצבם ולצורכיהם של ילדים עם מוגבלות . כך או כך , חוק חינוך מיוחד מבטא תפיסה של שוויון מהותי , ולא פורמלי . > ג < אבחנה מבדלת - זכאות לחינוך מיוחד : על מנת שילד יוכל ליהנות משירותי חינוך מיוחד , הוקם מנגנון שזכאות זו נקבעת באמצעותו . זה טיבם של שירותים "מיוחדים" הניתנים על ידי הרשויות , שתנאי לקבלתם היא עמידה בתנאים מוגדרים . לצורך זה הוקמו בחוק ועדות השמה שתפקידן לקבוע את זכאותו של ילד עם צרכים מיוחדים לחינוך מיוחד . " ועדות ההשמה הן ועדות מקצועיות בעיקרן , ותפקידן לערוך אבחנה מבדלת ולקבוע אם הילד עונה 33 במקרים שאין בהם מחלוקת בין ההורים לבין אנשי מקצוע וכאשר מדובר במוגבלות קשה , ניתן להעביר ילד למסגרת חינוך מיוחד גם ללא ועדת השמה ( סעיף ) 7 א < 1 > 1 ( לחוק . (

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר