זכויות חברתיות־כלכליות ואיכות הסביבה

עמוד:737

עילה לפסילה של החלטת רשות . לעיגון חוקתי , כמהלך בודד , יכולה להיות אם כך השפעה " מאבנת" על הפוליטיקה הסביבתית של הקהילה המאמצת . ד . תפיסה חלופית : אקולוגיה פוליטית . 1 כללי התזה של אקולוגיה פוליטית מבקשת להשלים אותן נקודות שחתמה של "זכויות חברתיות כלכליות" החסירה . הרעיון של אקולוגיה פוליטית צמח מתוך ביקורת על תנועת " האקולוגיה . "המעמיקה כאמור , לגישתם של n , Deep Ec 010 gists לסביבה ולישויות הלא אנושיות החיות בה יש ערך עצמי שאינו נגזר מערכם לבני אדם . אנשי האקולוגיה המעמיקה גזרו מתפיסה פילוסופית זו מצע פוליטי המבוסס על סגפנות כלכלית . החברה האנושית צריכה להחליף את החתירה האובססיבית לצמיחה כלכלית שאפיינה את המאה העשרים בתפיסה אנטי צרכנית שאמורה להביא לידי צמצום משמעותי בצריכת המשאבים . רק צמצום כזה בפרופיל הצריכה יאפשר לחברה האנושית להתקיים באופן המכיר , הלכה למעשה , בסביבה ובישויות הלא אנושיות המצויות בה כבעלות זכויות עצמיות . בחזון הפוליטי של n Deep Ecologists אין מקום לחתירה ל"צמיחה , "כלכלית כזו המאפיינת את האתוס הקפיטליסטי . עיקר הקושי בחזון הפוליטי של n Deep Ecologists טמון בניסיון להעניק ל"טבע" זכויות בלתי עבירות . המשמעות הפרגמטית של ניסיון זה הינה צמצום רדיקלי של פרשנות זו של ההוראות היא התואמת את התכלית הראויה של פיתוח תשתיות לאומיות בצורה יעילה וזריזה , תוך פגיעה מדתית בלבד בערך השמירה על איכות . "הסביבה לרשות , קובעת דורנר , יש סמכות לא לדבוק במועדים הפורמליים הקבועים בחוק , ובמקרים המתאימים היא אף חייבת להימנע מכך ( ראו סעיפים 3 ו 4 לפסק דינה של דורנר וכן סעיף 23 לפסק דינו של ברק . < אלא שלפםק דינה של דורנר , אף שהוא משקף לכאורה גישה פרו סביבתית , תהיה השפעה שולית בלבד על המבנה של קבלת ההחלטות בוועדת התשתיות . הוא יכול להביא , לכל היותר , לידי הגמשת המועדים הקבועים בחוק , אך לא יחולל שינויים מהותיים יותר , שיעסקו , למשל , בשאלה מי רשאי להשתתף בהליך , כיצד יתנהל השיתוף ומהם דרכי הפרסום הראויות . כמובן , הענקת מעמד חוקתי לזכות הסביבתית תעניק לבג"צ גם את הסמכות לבטל במקרה המתאים חוק שפוגע בזכות זו , אולם הניסיון מלמד שבית המשפט אינו שש לעשות שימוש בנשק הזה .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר